Openbare Basisschool De Anwende in Aalden - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Anwende is 28,49 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,7% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau – ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, zoals beschreven in het schoolplan. De score is vergelijkbaar met vergelijkbare scholen (96,4%).
Fundamenteel niveau
Score: 95.7446%
Streefniveau
Het streefniveau van 45,39% ligt onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit wijst op uitdagingen bij het behalen van geavanceerde leerdoelen. Echter, de school benadrukt in haar beleid gerichte interventies zoals 'opbrengstgericht werken' en wekelijkse remedial teaching om deze kloof te dichten.
Streefniveau
Score: 45.39%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op mavo/havo-niveaus: 21,7% vmbo-(g)t/havo en 13% havo (vs. 10,3% en 16,1% regio). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegen 1% in de regio. Het hoge percentage gecombineerde adviezen (bijv. 17,4% vmbo-k/-(g)t) weerspiegelt maatwerk in doorstroombegeleiding.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2014-2015
Groep 8 scoort 6,3% hoger op begrijpend lezen dan groep 7, mede dankzij het tutorlezen-programma met vrijwilligers. De school presteert hiermee boven regionaal gemiddelde (4,8% vooruitgang). Sinds 2022 worden geautomatiseerde leesrapporten gebruikt voor individuele doelstellingen.
Toets | De Anwende | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
193.1 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van alle leerlingen wordt gevolgd en de resultaten worden vastgelegd. We maken hierbij gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). De tussentijdse resultaten worden in groep 1 en 2 gemeten door middel van leerlijnen op de gebieden van Spel, Taal, Rekenen, Motoriek en Sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit gebeurt door middel van observaties. In groep 3 t/m 8 worden de tussentijdse resultaten gemeten door middel van methodetoetsen en methodeonafhankelijke Cito-toetsen op het gebied Technisch en Begrijpend Lezen, Taalverzorging, Rekenen en Sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten van deze observaties en toetsen worden gebruikt om het onderwijs beter af te stemmen op de leerbehoeften van de groep en de individuele leerlingen. Drie keer per schooljaar worden de opbrengsten van de observaties en toetsen geanalyseerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 10% boven verwachting presteert. Dit lage 'onder-advies'-percentage past bij het beleid van conservatieve advisering, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel. De school hanteert een driedimensionaal adviesgesprek met ouders, leerling en leerkracht.