
Schoolweging
De schoolweging van De Schutse Aalden is 29,04 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.1% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85% (+13.1 procentpunt). Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen, wat opvallend is gegeven de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29.04).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde (60.5%) maar ruim boven de inspectienorm (48.6%). De school laat hiermee zien dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger taal- en rekenniveau bereikt dan het basisvereiste, met name op het gebied van begrijpend lezen (+5% boven schoolwegingverwachting).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 85.7% van de leerlingen krijgt een theoretisch advies (6 van 7 leerlingen in 2023-2024), tegenover 14.3% praktisch onderwijs. Dit contrasteert met regionale cijfers waar gemiddeld 70% een theoretisch advies krijgt. De school lijkt hiermee een positief outlierschap te hebben in doorstroomambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schutse Aalden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 wordt twee keer per jaar geobserveerd met het IEP-observatiesysteem. In de groepen 3 t/m 8 wordt twee keer per jaar getoetst met het IEP-leerlingvolgsysteem. De resultaten van deze observaties en toetsen wordt gebruikt om het onderwijs beter af te stemmen op de leerbehoeften van de groep en de individuele leerlingen. Twee keer per jaar worden de opbrengsten van de observaties en toetsen geanalyseerd.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Uit de uitstroomcijfers blijkt dat 71.4% van de leerlingen (5 van 7) in 2023-2024 zonder zittenblijven doorstroomde, waarvan 2 leerlingen een niveau hoger presteerden dan geadviseerd. Dit past bij het beleid van 'realistische ambitie' zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026. De school hanteert een voortdurende monitoring via het leerlingvolgsysteem ParnasSys.
Sociale ontwikkeling
De school wil aansluiten bij de behoeften en talenten van kinderen. Er worden regelmatig kindgesprekken gehouden en sinds schooljaar 2024-2025 werken we met een portfolio, waarin het onderdeel ik en mijn talenten, wat heb ik geleerd, waar ben ik trots op en ik en mijn ontwikkeling belangrijke onderdelen vormen. We werken daarnaast met de methode Klassekids om kinderen te leren hoe met elkaar om te gaan en hen sociale vaardigheden aan te leren. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Werken met talenten
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Schutse voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool de Schutse vult jaarlijks de monitor sociale opbrengsten in en analyseert deze. Op basis van de analyse worden interventies ingezet waar nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Schutse om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool de Schutse gebruikt de WMK en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Schutse?
Christelijke Basisschool de Schutse gebruikt Klassekids als methode voor sociaal-emotioneel leren.