
Schoolweging
De schoolweging van De Tweeklank Aadorp is 30,39 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,42% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Hoewel dit 3%-punt lager is dan het regionaal gemiddelde (95,7%), toont het een stevige basiskwaliteit. De 25%-punt kloof tussen fundamenteel en streefniveau onderstreept de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,24% van de leerlingen behaalt het streefniveau, waarmee de school de eigen signaleringswaarde (45,5%) overtreft. Toch ligt dit 8%-punt onder het regionaal gemiddelde (57,3%). De focus op maatwerk blijkt uit het feit dat 62,5% van de adviezen op of boven vmbo-(g)t/havo-niveau ligt, wat aansluit bij deze prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is de sterke focus op theoretische leerwegen: 37,5% vmbo-(g)t en 37,5% havo-advies, tegenover respectievelijk 16,45% en 16,07% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs wordt niet geadviseerd, terwijl dit regionaal 1,01% gemiddeld is. De brede adviesrange sluit aan bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tweeklank Aadorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.86 | 174.55 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau worden tussentijdse doelstelling vastgelegd en volgens jaarcyclus besproken en geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (36,36%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks presteert 54,55% op advies, wat aansluit bij het beleid van 'realistische advisering'. De school zet in op nazorg, zoals beschreven in het doorstroomprotocol VO.
Sociale ontwikkeling
Betrokkenheid en welbevinden van leerlingen staan centraal en worden structureel gevolgd en geanalyseerd. Op individueel-, groeps- en/of schoolniveau wordt indien nodig pro-actief gehandeld d.m.v. individuele gesprekken en schoolbrede inzet van programma "In je sas met de klas".
Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Basisschool De Tweeklank voor sociale ontwikkeling?
Op Basisschool De Tweeklank wordt sinds schooljaar 2023-2024 het sociaal-emotioneel instrument Leerling in Beeld gebruikt. Met dit volgmodel wordt welbevinden en betrokkenheid van leerlingen op individueel en groepsniveau in kaart gebracht en geanalyseerd. Waar nodig worden gerichte acties ondernomen en in het leerlingvolgsysteem wordt de verbinding gelegd tussen leerresultaten en welbevinden. De kernwaarden van Basisschool De Tweeklank zijn geformuleerd vanuit het Dalton principe waarbij zelfstandigheid, samenwerken en eigen verantwoordelijkheid centraal staan. Preventief worden school brede activiteiten vanuit "In je sas met de klas" ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Tweeklank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Tweeklank gebruikt het instrument Leerling in Beeld vanaf schooljaar 2023-2024 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Tweeklank?
Basisschool De Tweeklank gebruikt de methode "In je sas met de klas" voor sociaal-emotioneel leren.