
Schoolweging
De schoolweging van De Westhoek 2e Exloërmond is 34,96 , met een spreiding van 4,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, waarmee de school voldoet aan de landelijke norm van 85%. Hoewel dit 3,6% onder het vergelijkingsgemiddelde (93,0%) ligt, geeft het aan dat basisvaardigheden structureel aandacht krijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,96) hogere standaarden weet te halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op praktische leerwegen: 83,3% van de leerlingen uit 2023-2024 kreeg een VMBO-advies (tegenover 68,6% op vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel HAVO-adviezen (16,7%), wat lager is dan het regionale gemiddelde (16,1%). Deze focus sluit aan bij de doelstelling om ‘maatwerk te bieden passend bij de mogelijkheden van de leerling’, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Westhoek 2e Exloërmond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 164.57 | 172.06 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben. Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. De toetsuitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van Cito af: Technisch lezen Begrijpend lezen Rekenen en Wiskunde Spelling Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Onze tussentijdse resultaten zijn van belang om te weten of we met de leerlingen op de goede koers liggen. De tussenresultaten worden vergeleken met de landelijke gemiddelde tussenopbrengsten. De tussenopbrengsten van onze school liggen onder het niveau dat gezien de leerling-populatie verwacht mag worden. Om passende prestaties te creëren, is een verbeterplan geschreven dat wordt uitgevoerd. Voor het bepalen van de resultaten maken we gebruik van de landelijke genormeerde toetsen van het Cito -leerlingvolgsysteem. We nemen deze toetsen af in jan./febr. en in juni/ juli. Uiteraard wordt de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen ook gemeten met behulp van de toetsen die we bij onze methodes gebruiken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,6% van de leerlingen presteert onder het gegeven schooladvies in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan verklaard worden door de relatief hoge schoolweging (34,96), die vaker complexe onderwijsbehoeften aangeeft. Wel valt op dat 14,3% boven advies presteert, wat aansluit bij de brede individuele begeleiding die de school biedt.
Sociale ontwikkeling
Op De Westhoek streven we naar groepsgeluk. Dit betekent dat we ruimschoots aandacht besteden aan veiligheid en de sociaal emotionele ontwikkeling. Van belang is het respect hebben voor elkaar en het begeleiden van leerlingen in groepsprocessen. Alle leerlingen willen graag een fijne groep. Het team en de leerkracht begeleiden de groep in het goed leren omgaan met elkaar. Leerlingen leren elkaar kennen en elkaar waarderen, ze leren zich uit te spreken en om respect voor elkaar te hebben. Een fijne groep draagt bij aan het welbevinden en veilig voelen van leerlingen. Dit heeft effect op de cognitieve en didactische ontwikkeling. Daarnaast leren leerlingen zich in de groep prettig te voelen. Tijdens de lessen wordt de ontwikkeling van het samen zorgen voor een fijne groep, ook gekoppeld aan het functioneren in de maatschappij. Ouders worden betrokken bij de sociaal emotionele thema's. Zij weten wat op school aan bod komt, zodat thuis over hetzelfde thema kan worden gesproken. LEES MINDER
Respect
Samenwerken
Toekomstgericht
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Westhoek voor sociale ontwikkeling?
Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen gebruikt Openbare Basisschool De Westhoek het DORR-observatiesysteem voor de groepen 1 en 2. In de overige groepen wordt het instrument Leerling in Beeld gebruikt. Daarnaast wordt WMK PO Veiligheid en Welbevinden gebruikt om de resultaten op het gebied van veiligheid en welbevinden te meten. De resultaten worden geanalyseerd en er wordt actie ondernomen om eventuele hiaten te verbeteren. De punten die naar voren zijn gekomen, worden binnen korte tijd opnieuw geëvalueerd. Het team is gericht op ontwikkeling en zal alles bewerkstelligen om de sociale opbrengsten zo hoog mogelijk te laten zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Westhoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Westhoek gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: WMK PO en Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Westhoek?
Openbare Basisschool De Westhoek gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Groepsgeluk.