Summatief handelen uitgelegd | Schoolregister.nl

Summatief handelen: een cruciale stap waarbij we op basis van verzameld bewijs, een oordeel vellen over leerprestaties. Essentieel voor een eerlijke eindbeoordeling.

Wat is summatief handelen?

Summatief handelen, dat is het moment waarop docenten, schoolleiders, of eigenlijk iedereen die betrokken is, belangrijke conclusies trekt over een leerling. Denk aan beslissingen over doorstromen naar het volgende jaar, het felbegeerde diploma, of de selectie voor een specifieke opleiding. Het allerbelangrijkste? Dat deze beslissingen steunen op sterke, betrouwbare informatie over wat de leerling daadwerkelijk heeft geleerd.

Het gebruik van summatieve beoordelingen

Simpel gezegd, summatieve beoordelingen zijn er om aan het eind van een leerperiode – die een paar weken, een semester, of zelfs een heel schooljaar kan duren – te kijken hoe goed een leerling de stof beheerst. De resultaten geven ons inzicht in hoeverre de leerling de vooraf gestelde doelen heeft bereikt. Denk aan klassieke toetsen, eindexamens, maar ook grotere eindopdrachten die laten zien wat iemand in huis heeft.

Belang van objectiviteit en transparantie

Essentieel bij summatief handelen is dat alles zo objectief en helder mogelijk verloopt. De beslissingen moeten logisch voortvloeien uit duidelijke criteria. En minstens zo belangrijk: de leerling moet snappen hoe de beoordeling tot stand is gekomen. Alleen zo ervaart de leerling het proces als eerlijk en rechtvaardig, en kan hij of zij er ook nog iets van leren.

Verschil met formatief handelen

Summatief handelen staat recht tegenover formatief handelen. Waar het bij summatief handelen draait om het eindoordeel, is formatief handelen juist gericht op het leerproces zelf. Formatieve beoordelingen geven een leerling bijvoorbeeld feedback om zijn of haar aanpak bij te sturen. Eigenlijk vullen summatieve en formatieve beoordelingen elkaar perfect aan en zijn ze allebei nodig voor een prettige en effectieve leeromgeving.

Conclusie

Kortom, summatief handelen is onmisbaar in het onderwijs. Het zorgt ervoor dat we op basis van summatieve beoordelingen weloverwogen beslissingen kunnen nemen over leerlingen. Natuurlijk zijn objectiviteit, transparantie en een zorgvuldige analyse van de leerprestaties daarbij cruciaal voor een eerlijke beoordeling. En als kers op de taart: in combinatie met formatieve beoordelingen ondersteunt het het leerproces optimaal.

Over Summatief handelen

Dit artikel geeft uitgebreide informatie over summatief handelen in relatie tot het basisonderwijs in Nederland.

Basisscholen

Wilt u meer weten over basisscholen gerelateerd aan summatief handelen? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Meer weten over het Nederlandse basisonderwijs?

Bekijk onze uitgebreide database met basisscholen of verken andere begrippen binnen het onderwijssysteem.