Wat is intervisie?
Intervisie is eigenlijk een soort 'denkbeeldige spiegel' die je samen met collega's vasthoudt. Het is een collegiale manier om op een gestructureerde manier te kijken naar ervaringen en vraagstukken uit je werk als leraar. Het mooie is dat je van elkaar leert, nieuwe perspectieven ontdekt en zo, hopelijk, nog beter wordt in wat je doet. Verschillende methoden helpen om die analyse en reflectie richting te geven.
Het doel van intervisie in het onderwijs
Het belangrijkste doel? Je eigen professionele groei stimuleren. Stel je voor: je zit met een groep collega's en bespreekt uitdagingen waar je tegenaan loopt in de klas. Door de verschillende invalshoeken krijg je ineens nieuwe ideeën en mogelijke oplossingen. En alsof dat nog niet genoeg is, versterkt het ook nog eens de band binnen het team en bevordert het open en eerlijke gesprekken.
Vormen en methodes van intervisie
Er bestaan diverse manieren om intervisie vorm te geven. Denk aan de Balint-methode, die zich richt op de relatie tussen leraar en leerling, de incidentmethode waarbij een specifieke gebeurtenis centraal staat, of de Socratische methode die draait om vragen stellen. De beste aanpak? Die hangt af van de vraag die je wilt onderzoeken en de voorkeuren van de groep.
Implementatie van intervisie
Intervisie succesvol invoeren? Dat vraagt om een goede aanpak. Maak duidelijke afspraken over hoe vaak je samenkomt, waar en hoe je omgaat met vertrouwelijke informatie. Zeker in het begin kan het fijn zijn om een ervaren gespreksleider te hebben die het proces in goede banen leidt.
Conclusie
Intervisie is een krachtige tool om jezelf als leraar te blijven ontwikkelen. Door samen met collega's kritisch naar je eigen handelen te kijken, leer je niet alleen van elkaar, maar ook van je eigen ervaringen. En dat komt uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs ten goede. Het is zeker de moeite waard om te overwegen!