Wat doet een intern begeleider (IB'er)?
Elke school heeft ze: de intern begeleider, kortweg IB'er. Deze persoon is de spil als het gaat om de zorg voor leerlingen. De IB'er staat leraren bij in het begeleiden van kinderen die extra aandacht nodig hebben. Denk aan leerlingen die moeite hebben met de stof, maar ook aan kinderen die juist meer uitdaging aankunnen. Kortom, de IB'er is een belangrijke schakel tussen leerlingen, hun ouders, het team van leerkrachten en eventuele externe hulpverleners.
De veelzijdige rol van de IB'er
Wat doet een IB'er zoal op een dag? Nou, heel veel! Het begint vaak met het oppikken van signalen: waar loopt een kind tegenaan? Vervolgens observeert de IB'er de leerling in de klas. Soms wordt er een ontwikkelingsperspectief (OOP) opgesteld, waarin de doelen voor het kind concreet worden gemaakt. De IB'er coacht leerkrachten in het inspelen op de verschillen in de klas – hoe zorg je dat iedereen krijgt wat hij of zij nodig heeft? Oudergesprekken en contact met bijvoorbeeld een logopedist of psycholoog horen er ook bij. En niet te vergeten: het organiseren en leiden van leerlingbesprekingen met alle betrokkenen.
Focus op leerlingen met extra behoeften
Eén van de belangrijkste taken van de intern begeleider is het signaleren en begeleiden van leerlingen die net iets meer nodig hebben. Dat kan gaan om kinderen die achterlopen met lezen, of die moeite hebben met het organiseren van hun werk. Maar ook om leerlingen die zich niet begrepen voelen, of die juist heel slim zijn en extra uitdaging nodig hebben. De IB'er werkt aan een omgeving waarin ieder kind zich prettig voelt en de kans krijgt om te groeien. Het doel? Iedereen laten schitteren!
De waarde van een goede IB'er
Kortom, de IB'er is goud waard voor een school. Ze zijn cruciaal voor de leerlingenzorg én voor het ondersteunen van leerkrachten. Dankzij de inzet van de IB'er krijgt elk kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen, in een omgeving die past bij zijn of haar behoeften. Een echte aanwinst dus!