Alle basisscholen in Yerseke

Yerseke, een pittoresk Zeeuws dorp dat internationaal bekend staat om zijn rijke mossel- en oestercultuur, biedt een stabiele en gemeenschapsgerichte onderwijsomgeving voor jonge gezinnen. Hoewel de schaal bescheidener is dan in stedelijke centra, beschikt Yerseke over een gericht aanbod van primair onderwijs. In totaal zijn er 2 basisscholen in Yerseke gevestigd, die gezamenlijk onderwijs verzorgen aan 515 leerlingen. Deze geconcentreerde structuur betekent dat ouders een duidelijke, zij het beperkte, keuze hebben, waarbij de scholen vaak een centrale en verbindende rol spelen binnen de hechte dorpsgemeenschap. Het selecteren van een passende school wordt hierdoor een overzichtelijk proces, met een focus op de kwaliteit en de specifieke identiteit van de beschikbare onderwijsinstellingen.

2

Aantal basisscholen

515

Leerlingen

96.83%

Fundamenteel niveau

55.27%

Streefniveau

32.62

Schoolweging

Onderwijsconcepten in Yerseke

Het aanbod van specifieke, landelijk erkende onderwijsconcepten zoals Montessori, Dalton, Jenaplan of Freinet is in Yerseke, in lijn met de omvang van het dorp, niet expliciet aanwezig in de profilering van de scholen. Beide basisscholen in Yerseke vallen onder de noemer 'Overige' wanneer gekeken wordt naar deze specifieke conceptuele kaders. Dit impliceert niet een afwezigheid van een doordachte pedagogische visie of een effectieve onderwijsaanpak. Het betekent veeleer dat de scholen mogelijk een eigen, unieke onderwijsmethodiek hanteren die wellicht elementen van verschillende filosofieën combineert, of dat zij zich primair onderscheiden op basis van hun levensbeschouwelijke grondslag en de daaraan verbonden onderwijstradities en waarden. Ouders die gedetailleerd inzicht wensen in de specifieke onderwijskundige aanpak, de didactische methoden en de dagelijkse sfeer en praktijk op deze scholen, worden aangemoedigd om rechtstreeks contact op te nemen met de scholen voor verdiepende informatie, documentatie en een eventueel kennismakingsbezoek.

Overige2

Denominaties in Yerseke

De levensbeschouwelijke identiteit van de basisscholen in Yerseke is helder en distinctief. Van de twee operationele basisscholen in het dorp, is er één school met een Reformatorische grondslag en één school die Openbaar onderwijs aanbiedt. De Reformatorische school neemt een bijzonder prominente plaats in binnen het lokale onderwijslandschap; deze school bedient 392 leerlingen, wat neerkomt op een aanzienlijk aandeel van 76.12% van alle basisschoolleerlingen in Yerseke. Deze school vertegenwoordigt daarmee 50% van het totale schoolaanbod. De Openbare school verzorgt onderwijs voor de resterende 123 leerlingen, wat overeenkomt met 23.88% van het totaal aantal leerlingen, en vormt de andere 50% van het schoolaanbod. Deze verdeling biedt ouders een fundamentele keuze tussen onderwijs dat geworteld is in de Reformatorische traditie, met een sterke nadruk op geloofsoverdracht en daarmee samenhangende normen en waarden, en Openbaar onderwijs, dat per definitie toegankelijk is voor alle kinderen ongeacht levensbeschouwing en zich richt op algemeen vormende, democratische en maatschappelijke waarden. De duidelijke en significante aanwezigheid van het Reformatorisch onderwijs is een karakteristiek kenmerk voor Yerseke en de bredere regio.

Reformatorisch1
Openbaar1

Scholen per onderwijsconcept in Yerseke

Alle reguliere basisscholen in Yerseke

Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in Yerseke

De basisscholen in Yerseke worden gekenmerkt door een gemiddelde schoolweging van 32.62. Dit cijfer, dat een indicatie geeft van de sociaal-economische achtergrond van de leerlingen en de potentiële complexiteit van de leerlingenpopulatie, ligt merkbaar hoger dan het landelijk gemiddelde (dat doorgaans rond de 29.75 wordt geschat) en ook boven het gemiddelde van grotere steden zoals Amsterdam (ongeveer 30.44). Een hogere schoolweging suggereert dat de scholen in Yerseke een leerlingenpopulatie bedienen die mogelijk extra ondersteuning, differentiatie en gespecialiseerde aandacht behoeft om optimale leerresultaten te behalen. Scholen met een dergelijke weging beschikken echter vaak over uitgebreide expertise in het bieden van passend onderwijs en het cultiveren van een inclusieve en ondersteunende leeromgeving die effectief inspeelt op de diverse behoeften van hun leerlingen, en zijn cruciaal in het bevorderen van gelijke kansen.

Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in Yerseke

Op het vlak van onderwijsresultaten tonen de basisscholen in Yerseke over het algemeen solide prestaties, met name op de basisvaardigheden. Het gemiddelde percentage leerlingen dat het fundamentele niveau beheerst, is een indrukwekkende 96.83%. Dit cijfer, dat de mate aangeeft waarin leerlingen de kernvaardigheden op het gebied van taal, rekenen en lezen onder de knie hebben, overstijgt het landelijke gemiddelde (circa 95.6%) en presteert ook beter dan gemiddelden in diverse stedelijke gebieden. Dit wijst op een zeer sterke educatieve basis die in Yerseke wordt gelegd. Met betrekking tot het meer uitdagende streefniveau, ligt het gemiddelde percentage leerlingen dat dit niveau bereikt in Yerseke op 55.27%. Dit is iets lager dan het landelijk gemiddelde van ongeveer 58.0%. Hoewel de fundamentele vaardigheden dus uitstekend worden verankerd, duidt dit erop dat er wellicht potentieel is voor verdere ontwikkeling in het stimuleren van leerlingen om hun volledige capaciteiten op de hogere cognitieve niveaus te benutten. De scholen blijven zich onverminderd inzetten om elke leerling te motiveren en optimaal te begeleiden in hun leertraject.

Conclusie over basisscholen in Yerseke

Samenvattend presenteert het basisonderwijslandschap in Yerseke zich als compact, overzichtelijk en sterk geworteld in de lokale identiteit. Met twee scholen, één met een Reformatorische signatuur en één Openbare, staat ouders een principiële keuze ter beschikking die nauw aansluit bij hun levensbeschouwelijke en pedagogisch-didactische voorkeuren. De relatief hoge gemiddelde schoolweging signaleert een leerlingenpopulatie die mogelijk specifieke onderwijskundige aandacht en ondersteuning vereist, een realiteit waarop de scholen in Yerseke ongetwijfeld zijn ingesteld en waarvoor zij expertise hebben ontwikkeld. De uitstekende resultaten op het fundamentele beheersingsniveau getuigen van een solide educatieve basis die wordt gelegd. Hoewel er geen scholen zijn die zich expliciet profileren met landelijk bekende onderwijsconcepten, hanteren beide instituten onmiskenbaar hun eigen doordachte benaderingen om ieder kind binnen de context van de hechte en betrokken gemeenschap van Yerseke optimaal tot bloei te laten komen. Dit maakt Yerseke een plaats waar onderwijs niet slechts een voorziening is, maar een integraal onderdeel van de sociale en culturele structuur.