Mariaschool in Vinkel - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Vinkel is 32,12 , met een spreiding van 6,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,69% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat Mariaschool een stevige basis biedt voor taal en rekenen.
Fundamenteel niveau
Score: 98.6928%
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 58,82% van de leerlingen behaald (vergeleken met 57,30% bij andere scholen). Dit ligt ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%, wat de kwaliteit van het maatwerkonderwijs onderstreept.
Streefniveau
Score: 58.8235%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 18,18% havo/vwo en 9,09% vwo. Vergeleken met omliggende scholen valt op dat het percentage gemengde adviezen (vmbo-(g)t/havo: 18,18%) bovengemiddeld is. Opvallend is het lage aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), passend bij de academische ambities.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyses laten een groei van 12% in rekenvaardigheden tussen groep 7 en 8 zien. Specifiek scoorden leerlingen in 2023-2024 4,3% hoger op algebra dan het jaar ervoor, dankzij de ‘rekenlab’-interventies die in 2022 werden geïntroduceerd.
Toets | Mariaschool Vinkel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij nemen 2x per jaar toetsen af n.a.v. het Cito leerlingvolgsysteem. De middentoetsen beginnen in de tweede of derde week van januariNa de afname evalueert de leerkracht de resultaten en bepaalt n.a.v. deze resultaten de instructiebehoeften van alle leerlingen. Naast het eindresultaat van de toetsen kijken we vooral naar de vaardigheidsgroei. Dit geeft aan hoe het kind ten opzichte van zichzelf is gegroeid. Wij willen competitie t.a.v. de toetsen voorkomen en juist met een kind in gesprek gaan over de persoonlijke groei en resultaten. "Waar ben je trots op, waar wil je aan gaan werken en wat is nodig?" Dit wordt weergegeven in een persoonlijk portfolio van de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Mariaschool blinkt uit in doorstroomresultaten: 44,44% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk). Het percentage onder advies (22,22%) is weliswaar hoger dan gemiddeld (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. De school laat hiermee een mix van ambitieus adviseren en realiteitsbesef zien.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid is belangrijk. Daarbij gaat het om daadwerkelijke veiligheid, maar ook om de beleving ervan, het veilig voelen. Je veilig voelen is voor leerlingen en leerkrachten een voorwaarde voor welzijn en om tot ontwikkeling te komen. We zijn een dorpsschool en maken samen de school. Er is geen alternatief, dus is het extra belangrijk dat elk kind zich veilig voelt. Daarvoor zetten we kindgesprekken, KWINK, heldere gedragsverwachtingen, interne en eventuele externe zorg in. Samen zijn we verantwoordelijk voor elkaar en de acceptatie van een ieder. Vanuit sociale context komen de kinderen elkaar in het dorp bij elk evenement of activiteit tegen. Elk kind heeft het recht om erbij te mogen horen. LEES MINDER
Zorgzaam
Sociaal
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van de Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
Elke groep van de Mariaschool werkt vanuit een missie en groepsafspraken. Leerlingen van groep 6 krijgen een weerbaarheidstraining. Incidentieel wordt een training van Fides ingezet. Soms wordt Taakspel ingezet. De veiligheid wordt objectief gemeten met SCOL, waarna kindgesprekken plaatsvinden. Ouders worden betrokken bij zorgen over de sociale veiligheid van een kind.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mariaschool gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mariaschool?
De Mariaschool gebruikt Taakspel, Fides en Wish, en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.