Egbertusschool school voor Basisonderwijs in Vianen - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Egbertusschool is 25,45 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,11% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,61%). Het onderstreept de effectieve basisondersteuning op het gebied van taal en rekenen.
Fundamenteel niveau
Score: 98.1132%
Streefniveau
De school behaalt met 65,41% een sterk streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit geeft aan dat tweederde van de leerlingen de hogere rekendoelen bereikt, een score die 1,4%-punt hoger ligt dan vergelijkbare scholen. De focus op maatwerk voor talentontwikkeling zoals omschreven in het schoolplan lijkt hier vruchten af te werpen.
Streefniveau
Score: 65.4088%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk gericht op hogere onderwijsniveaus: 70% havo/vwo-advies (30% havo + 30% vwo), tegenover 47,7% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel vmbo-(g)t (40%) blijft daarmee relatief beperkt. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, wat een bewuste keuze voor cognitieve uitdagingen suggereert.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse laat zien dat groep 8-leerlingen 7,8% hoger scoren op begrijpend lezen dan in groep 7. Deze vooruitgang hangt samen met het intensieve tutorprogramma voor taalvaardigheid. De LIB-score van 178,94 (2023-2024) plaatst de school in de top 15% van vergelijkbare scholen nationaal.
Toets | Egbertusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.94 | 175.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij nemen tweemaal per jaar methode-onafhankelijke toetsen af voor rekenen en wiskunde, taalonderdelen als woordenschat en (werkwoord)spelling en begrijpend lezen. De resultaten van de tussen- en eindtoetsen worden op kind-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd en op basis daarvan worden er afspraken gemaakt: wat doet de school; wat kunnen ouders doen en niet onbelangrijk: wat kan het kind doen? De afspraken worden in een Individueel/groepsplan vastgelegd en na een half jaar geëvalueerd, waarna de cyclus zich herhaalt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend is dat 33,33% van de leerlingen boven het advies presteert (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 9,52% onderblijft (vs. 11,81%). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering waarbij vaak een veilig onderadvies wordt gehanteerd. De combinatie van LVS-toetsdata en bredere observaties resulteert in realistische doorstroomprofielen.
Sociale ontwikkeling
Het pedagogisch klimaat van de school Wij vinden het heel belangrijk, dat kinderen met plezier naar school gaan. Daartoe dient de school te zorgen voor een veilig klimaat. Een klimaat waarin je jezelf prettig voelt, waarin je ervaart dat je bij elkaar, waarin je goed kunt leren, waarin je fijn met anderen kunt spelen en samen kunt werken. Een klimaat waaraan je merkt dat je wordt gewaardeerd en gerespecteerd. Een klimaat dat uitstraalt, dat het niet uitmaakt wie je bent of wat je doet, welke huidskleur je hebt, welke godsdienst je belijdt of uit welk een cultuur je komt. Kortom: een fijne school waarbij ouders, leerkrachten en kinderen zich betrokken voelen en waar verschillen worden gezien als een rijkdom voor de school! LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Onderwijsbehoeften
Wat is de werkwijze van de Egbertusschool school voor Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
De Egbertusschool school voor Basisonderwijs meet voor de herfstvakantie het sociaal-emotioneel welbevinden van de kinderen met behulp van ZIEN (en DHH voor kinderen met hoog-intelligentie kenmerken). De resultaten worden geanalyseerd en besproken in een afstemmingsgesprek met de ouders (en vanaf groep 5 het kind) na de herfstvakantie, waarbij het welbevinden, de betrokkenheid en de onderwijsbehoeften aan bod komen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Egbertusschool school voor Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Egbertusschool school voor Basisonderwijs gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Egbertusschool school voor Basisonderwijs?
De Egbertusschool school voor Basisonderwijs maakt gebruik van de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.