Basisschool De Ark in Vianen - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Ark Vianen is 33,14 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,52% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen.
Fundamenteel niveau
Score: 98.5185%
Streefniveau
51,11% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7%. Dit reflecteert de focus op maatwerk voor potentiële doorstromers naar hogere onderwijsniveaus.
Streefniveau
Score: 51.1111%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (33,33% vs. 16,45% regio). Ook valt het aandeel vso-advies (8,33%) op, ruim boven het regionale gemiddelde van 0,12%. De brede adviesrange – van praktijkonderwijs tot havo/vwo – sluit aan bij de complexe leerlingenpopulatie.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
De school presteert met de LIB-toets (175,79) beter dan Amsterdamse scholen (175,41) en het nationale gemiddelde. Verticale vergelijking toont een leerwinst van 4,1% in begrijpend lezen tussen groep 7 en 8, mede dankzij het ‘activerende leesonderwijs’ uit het jaarverslag.
Toets | De Ark Vianen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.79 | 175.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 worden alle leerlingen twee keer per jaar gevolgd met behulp van Cito-toetsen. Dit gebeurt in januari en juni. De resultaten van de cito-toetsen worden op leerling-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Op basis van deze analyse wordt bepaald hoe het onderwijs er de komende periode uit gaat zien. De resultaten worden meegegeven in het rapport en, indien nodig, besproken met de ouders. Daarnaast worden er regelmatig methodegebonden toetsen afgenomen om na te gaan of de leerling de stof die behandeld is, begrijpt en beheerst. Zo nodig wordt op basis van deze uitkomsten, op individueel- of groepsniveau, actie ondernomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
35,29% van de leerlingen presteert boven advies, fors hoger dan het landelijk gemiddelde van 25,27%. De lage onderadvisering (17,65% vs. 11,81% landelijk) past bij de kritische houding in het schoolondersteuningsprofiel, waar ‘ambitieuze begeleiding’ als speerpunt wordt genoemd.
Sociale ontwikkeling
De kernwaarden van De Ark: 'verbondenheid, ontwikkeling en motivatie' zijn onderdeel van onze missie en visie en vormen tevens de basis voor de sociale opbrengsten. Het is voor leerlingen belangrijk zich veilig en prettig te voelen. Zelfvertrouwen, zelfcontrole en respect voor zichzelf en elkaar zijn daarvan belangrijke onderdelen. We vinden de ontwikkeling van eigen kwaliteiten en talenten van leerlingen belangrijk. Sociale competentie en actief burgerschap staan op De Ark hoog in het vaandel. LEES MINDER
Verbondenheid
Ontwikkeling
Motivatie
Wat is de werkwijze van Basisschool De Ark voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Ark maakt gebruik van de methode 'De Vreedzame School' om leerlingen op een positieve manier met elkaar te leren omgaan. De klas en school worden gezien als een leefgemeenschap waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt. Leerlingen leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen, waardoor ze zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf en elkaar en openstaan voor verschillen tussen mensen. Mediation speelt een belangrijke rol, waarbij leerlingen van groep 7 en 8 worden opgeleid tot leerlingmediator. Er is ook een leerlingenraad waarin elke groep vertegenwoordigd wordt, waardoor leerlingen inspraak hebben bij onderwerpen die zij belangrijk vinden. Duidelijkheid en structuur zijn belangrijk, met schoolregels die voor iedereen gelden en groepsafspraken die duidelijk maken hoe er op school met elkaar wordt omgegaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Ark gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Ark?
Basisschool De Ark gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.