Waalse School in Rotterdam - Resultaten

Waalse School
Goudseweg 25
3031 XH Rotterdam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
34.21
Spreiding
6.38

De schoolweging van Waalse School is 34,21 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

54,4% van de leerlingen bereikt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 34,3%. Deze prestatie overtreft zowel landelijke (47,6%) als regionale vergelijkingsscholen, wat duidt op effectieve differentiatie.

Fundamenteel niveau

Score: 94.5783%

Streefniveau

94,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (landelijk gemiddelde: 93%, inspectienorm: 85%). Dit laat zien dat de school haar basiskwaliteit goed waarborgt, ondanks complexere onderwijsbehoeften.

Streefniveau

Score: 54.4176%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 18,6% havo en 11,6% vwo (totaal 30,2%), tegenover 16,1% havo en 18,6% vwo bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs (2,33%) blijft beperkt maar ligt hoger dan het regionaal gemiddelde (1,01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,63%) benadrukt de doorstroomambitie.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

De verticale leerlijnanalyse toont stabiele groei: groep 8 scoort gemiddeld 2,4% hoger op taalvaardigheid dan groep 7. Dit sluit aan bij het geïntensiveerde taalaanbod beschreven in het onderwijsprogramma 2022-2026.

ToetsWaalse SchoolGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76175.23175.54

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf de kleutergroepen volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen via Focus PO voor kleuters en worden de vorderingen en de resultaten van de kinderen door observatielijsten bijgehouden. Ook voor de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we naast de methode gebonden toetsen de toetsen van Leerling in Beeld, als onafhankelijk, gestandaardiseerd toetsinstrument. Hiermee kunnen we de resultaten vergelijken met landelijke gemiddeldes en kunnen we de prestaties van de leerlingen volgen en het onderwijsaanbod afstemmen op de onderwijsbehoeften van de groep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

19,05% van de leerlingen presteert onder hun basisschooladvies, wat significant hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Toch scoort 17,46% boven advies, wat aansluit bij het intensieve ADIT-testbeleid en doorstroommonitoring.

Sociale ontwikkeling

We zorgen ervoor dat het kind steeds duidelijker ‘voor zichzelf’ naar school komt. Met optimale opbrengsten. Cognitief, sociaal en maatschappelijk. Onze snel veranderende samenleving vraagt om leerlingen die ‘leren leren’. Onze visie past hierin. Opbrengstgericht werken, samen zoeken en vinden van oplossingen. Met een goede cognitieve ‘gereedschapskist ', voor zowel de leerkracht als de leerling. We ‘lezen’ het kind voordat we het ‘leren lezen’. We ‘lezen’ ook steeds beter elkaar. Een verdere onderbouwing van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. Persoonlijk ingekleurde visies hebben plaatsgemaakt voor een gezamenlijk ingekleurde visie. Een visie die we borgen én verder ontwikkelen. LEES MINDER

Samen verantwoordelijk zijn

Ontwikkeling van het individu

In contact met de omgeving

Wat is de werkwijze van de Waalse School voor sociale ontwikkeling?

De Waalse School werkt aan het verder uitbouwen van wederzijds respect, wederzijds vertrouwen en onderlinge acceptatie. De school creëert contact en aansluiting op basis van duidelijke omgangsvormen. Er wordt gezorgd voor een balans tussen ondersteuning en uitdaging, en aangesloten bij de talenten en interesses van het kind. Hoge verwachtingen worden vertaald in opbrengstgericht onderwijs op maat. De ontwikkelingen en opbrengsten worden gemonitord door middel van een leerlingvolgsysteem gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Waalse School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Waalse School gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Waalse School?

De Waalse School gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl en Rots en Water.