Openbare Basisschool Oeboentoe in Purmerend - Resultaten

Openbare Basisschool Oeboentoe
Zambezilaan 278
1448 PN Purmerend

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
28.63
Spreiding
6.4

De schoolweging van Oeboentoe is 28,63 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,4% scoren leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau, hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.

Fundamenteel niveau

Score: 93.4343%

Streefniveau

De school behaalt met 51,5% een score net boven de eigen signaleringswaarde van 47,1% voor het streefniveau. Dit ligt wel onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,63).

Streefniveau

Score: 51.5151%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 34,5% havo en 10,3% vwo-advies (samen 44,8%), tegenover 16,1% havo en 18,6% vwo bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit regionaal 1,0% bedraagt.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Groep 8 laat een groei van 2,3% zien in taalvaardigheid ten opzichte van groep 7, mede dankzij de inzet van gepersonaliseerde leertrajecten. Voor rekenen/wiskunde is de score 4,1% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen in Noord-Holland.

ToetsOeboentoeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We vinden het van belang dat we uit de leerlingen halen wat erin zit en dat hun talenten zo optimaal mogelijk tot ontplooiing komen. We monitoren - met methodegebonden toetsen en de landelijk genormeerde Cito Leerling in Beeldtoetsen - gedurende alle schooljaren de resultaten die leerlingen behalen. Uit de toetsen en alle taken die kinderen maken, halen we veel informatie. Natuurlijk willen we het beeld van de leerling compleet maken. We hechten dan ook belang aan de mening van de ouders en leerlingen. In een open gesprek over de ontwikkelingen van het kind worden de bevindingen van de leerkracht, leerling en ouders aan elkaar gekoppeld. Zo wordt in gezamenlijkheid een beredeneerd aanbod voor elk kind gerealiseerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

13,3% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan 11,8% landelijk). Desondanks blijft 70% op het geadviseerde niveau, wat aansluit bij het beleid gericht op realistische adviezen. De relatief lage spreiding in schoolweging (6,4) draagt mogelijk bij aan deze stabiliteit.

Sociale ontwikkeling

Wij willen graag dat kinderen emotioneel vrij zijn bij alles wat zij doen. Gevoelens mogen getoond worden en aan de kinderen wordt geleerd hoe zij met de emoties om kunnen gaan. Succesbeleving zal ervoor zorgen dat het zelfvertrouwen van de kinderen toeneemt. Daarom heeft expliciete directe instructie en brede talentontwikkeling (in het reguliere lesprogramma én in de Talent Labs) een belangrijke plaats in onze schoolontwikkeling. Met de sociaal-culturele activiteiten die plaatsvinden binnen de thema's en ons burgerschapsprogramma willen we ervoor zorgen dat de kinderen zich - door hun eigen talenten en die van een ander te leren kennen en benutten - in sociaal opzicht optimaal ontwikkelen. Zo bereiden we hen voor op het vervolg in onderwijs en maatschappij. LEES MINDER

Veilige omgeving

Voor elk talent

Bewust in de relatie met anderen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Oeboentoe voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Oeboentoe werkt met Leerling in Beeld om het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart te brengen en concrete doelen te stellen. Leerkrachten voeren minstens tweemaal per jaar kindgesprekken om doelen te stellen. Daarnaast wordt gewerkt met de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Oeboentoe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Oeboentoe gebruikt Kijk!, PO Vensters monitor sociale veiligheid en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Oeboentoe?

Openbare Basisschool Oeboentoe gebruikt Kwink en SOVA training (in samenwerking met SMW) voor sociaal-emotioneel leren.