Openbare Basisschool Rubenshof in Oosterhout - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Rubenshof is 27,86 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn, zelfs met een complexe leerlingenpopulatie.
Fundamenteel niveau
Score: 97.8378%
Streefniveau
63.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1%. Dit reflecteert de effectieve didactische aanpak voor cognitief sterkere leerlingen, zoals beschreven in het onderwijsconcept 'leren met ambitie'.
Streefniveau
Score: 63.6036%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 25.45% havo en 18.18% vwo-advies (t.o.v. 16.45% vmbo-(g)t). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1.82% vmbo-b/k), wat lager is dan regionale vergelijkbare scholen (5.52% vmbo-b). De combinatie van havo/vwo-adviezen vormt 36.36%, indicatief voor een academische oriëntatie.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 3.7% hoger op rekenen dan groep 7, mede dankzij het 'rekenatelier'-programma. De focus op executieve functies (geïntroduceerd in 2021) lijkt vruchten af te werpen: zelfsturing-scores stegen met 15% in drie jaar.
Toets | Rubenshof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Regelmatige controle op leerresultaten vinden wij belangrijk om af te kunnen stemmen op onderwijsbehoeften, maar ook om de schoolontwikkeling te monitoren. Veel van de op OBS Rubenshof gebruikte lesmethodes bevatten methodegebonden toetsen. In deze toetsen worden de net aangeleerde vaardigheden getoetst. Naast deze toetsen nemen we ook methode-onafhankelijke toetsen af, dit zijn de toetsen Leerling in beeld van Cito. Met deze toetsen worden vaardigheden over een langere termijn getoetst en een beeld van waar de leerling/ groep staat, ten opzichte van een landelijke vergelijkingsgroep, geschetst. Deze toetsen worden in groep 3 t/m 7 twee keer per jaar afgenomen voor taalverzorging (spelling, grammatica, leestekens), rekenen, begrijpend lezen (vanaf groep 4) en technisch lezen. In groep 8 worden in november de leerlingvolgsysteem-toetsen afgenomen en in februari de Doorstroomtoets. Met behulp van het observatie- en registratiesysteem van KIJK houden wij in de groepen 1 en 2 de ontwikkeling van de kinderen bij. Door goed te observeren en te registreren, kunnen we de ontwikkeling van kinderen volgen. Dat kan leiden tot een bevestiging dat het kind zich goed ontwikkelt of we kunnen aangeven op welk gebied het kind extra gestimuleerd moet worden. De resultaten van de observaties worden met de ouders besproken. Naast het afnemen van toetsen maken we ook gebruik van observaties en andere manieren van het tonen van het geleerde. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een mini check tijdens de les, een presentatie rondom een bepaald onderwerp of een kindgesprek. Voor de individuele leerling wordt twee keer per jaar een rapport opgesteld waarin naast de vorderingen op leergebied ook aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we KanVas. De toetsing gebeurt klassikaal en op vastgestelde tijdstippen, zodat de resultaten vergeleken kunnen worden met de landelijke cijfers. Hierover leest u meer in de paragraaf Sociale ontwikkeling. Analyseren Onze resultaten en opbrengsten analyseren we tweejaarlijks in een uitgebreid document. Voor deze schoolanalyse wordt op verschillende manieren input opgehaald, bijvoorbeeld op een studiemoment, tijdens de leerjaar- of groepsbespreking en individueel. Naast bespreking in het schoolteam, worden ook de MR en het bestuur hierin meegenomen. Tijdens het bespreken en analyseren, stellen we elkaar kritische vragen, wisselen we onze parels en puzzels uit, reflecteren we op ons handelen en aanbod en formuleren we verbeterpunten op groeps-, leerjaar- en schoolniveau. Wij hanteren een eigen ambitieniveau dat passend is bij onze schoolweging. De toetsen worden gebruikt als objectief meetinstrument. Al deze informatie vormt de input voor de groepsplannen en het school/jaarplan. We gebruiken de leeropbrengsten als middel om de leerkrachten bewust te maken van het effect van hun leerkrachthandelen en het opstellen van een beredeneerd aanbod. Tenslotte volgen wij de (leer)prestaties en vorderingen van onze leerlingen die uitgestroomd zijn naar het voorgezet onderwijs. We hebben contact met de contactpersonen. Ook evalueert de Intern begeleider met de leerkrachten van groep 8 of we de juiste schooladviezen gegeven hebben in de afgelopen drie jaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 6.06% presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 24.24% boven advies presteert. Dit bevestigt de zorgvuldige adviesprocedure met 'dubbel advies'-systematiek en continue monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Samen leren, samen groeien, samen sterk. Vanuit veiligheid en vertrouwen bieden wij als professionals, een stimulerende, speel/leerrijke omgeving waar kinderen van 2, 5 tot 13 jaar centraal staan. Hierdoor staan ze positief in de maatschappij, zijn ze zelfstandig en sociaal vaardig en groeien uit tot respectvolle en zelfverzekerde wereldburgers. We hanteren een gezamenlijke Kanjertaal, we stemmen onze manier van omgaan met gedrag op elkaar af en nemen ouders/verzorgers hierin mee. We dragen samen de verantwoordelijkheid voor onze kinderen gedurende de hele dag Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich welkom en veilig voelen op school. Alleen als een leerling zich veilig voelt, kan deze tot leren komen, zowel cognitief als op sociaal gebied. Wij werken vanuit een positieve basishouding en een eenduidige gedragsaanpak. Al jaren zijn wij een zogenaamde “Kanjerschool”. Alle leerkrachten hebben de licentie behaald (of zijn hiermee bezig) om volgens de Kanjeraanpak de kinderen op sociaal-emotioneel gebied te begeleiden en een goed pedagogisch klimaat te creëren. We zetten de methode zowel preventief als curatief in. Wij onderschrijven de kernwaarden van Kanjer: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. We hanteren gedragsregels om een klimaat te scheppen, waarbinnen alle betrokkenen zich prettig en veilig voelen. De gedragsregels geven richtlijnen over de manier waarop men met elkaar omgaat binnen de school. Niet alleen hoe de teamleden omgaan met de leerlingen en ouders/verzorgers, maar ook met elkaar. Door deze afspraken met elkaar te maken willen we preventief handelen en hopen we seksuele intimidatie, pesten, geweld, discriminatie en agressie voorkomen. De gedragsregels zijn op te vragen op school. LEES MINDER
Veilig en vertrouwd
Zelfvertrouwen en empatisch
Verantwoordelijk en ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Rubenshof voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Openbare Basisschool Rubenshof streeft naar een doorgaande ontwikkeling vanaf de voorschool tot en met groep 8, waarbij aanbod, methodes en observatiesystemen op elkaar zijn afgestemd. Er wordt systematisch gemonitord of kinderen zich veilig voelen. De Kanjertraining geeft handelingsadviezen op groeps- en individueel niveau. De resultaten worden besproken met ouders en de intern begeleider. De Kanjercoördinatoren analyseren de resultaten op schoolniveau en geven aanbevelingen.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Rubenshof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Rubenshof gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Rubenshof?
Openbare Basisschool Rubenshof gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.