Kindcentrum Regenboog in Nootdorp - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Regenboog is 27,27 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 97.7% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85% en het regionale gemiddelde (96.4%). De focus op basisvaardigheden taal (98% behaald) en het 'leren leren'-programma dragen hieraan bij.
Fundamenteel niveau
Score: 97.6897%
Streefniveau
70.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 61.1%), ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, specifiek in rekenvaardigheid waar 73% van de leerlingen excel.leert.
Streefniveau
Score: 70.297%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretisch profiel: 27.9% vwo (regio: 18.6%) en 16.3% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1% regio), maar wel 4.7% vmbo-bb/kb. Dit reflecteert de sociaaleconomische diversiteit (schoolweging 27.27) en sluit aan bij het gepersonaliseerde adviestraject met dubbeladviezen voor 32% van de leerlingen.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Vergeleken met groep 7 scoort groep 8 5.2% hoger op taalvaardigheid. De school overtreft Amsterdamse vergelijkingsscholen (+3.4% op begrijpend lezen) dankzij het geïntegreerde taalaanbod. Het rekenniveau blijft met 178 punten (havo-niveau) consistent.
Toets | Regenboog | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.4 | 175.23 | 177.68 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gaat uw kind al bij ons naar de opvang voordat hij of zij vier jaar wordt? Uw kind kan meedoen aan de peuteropstap, om spelenderwijs kennis te maken met de kleuterklas. Hierbij werken we met Uk & Puk. Dit is een programma waarbij de taalvaardigheid van de peuters gestimuleerd wordt, zodat de kinderen een goede start kunnen maken op de basisschool. Daarnaast worden vaardigheden als beginnend rekenen, motorische en sociaal-communicatieve vaardigheden geoefend. Komt uw kind bij ons op school als vierjarige? Er is voor uw kind de eerste twee jaar ruim de tijd om spelenderwijs te wennen aan school en kennis te maken met taal, rekenen en schrijven. In onze kleutergroep zitten kinderen van vier, vijf en zes jaar bij elkaar. In zo’n gemengde groep kunnen kinderen zich op eigen niveau en in eigen tempo ontwikkelen. Een voordeel van het werken met een gemengde groep is dat de oudere kinderen de jonge kinderen kunnen helpen. Daarmee ontwikkelen zij ook hun sociale vaardigheden. Op Kindcentrum Regenboog werken we met het leerstofjaarklassensysteem: in een groep zitten kinderen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk bij elkaar. Alleen bij de kleuters kiezen we ervoor leerlingen van 4 tot 6 jaar (groep 1 en 2) samen in een klas te plaatsen. Wij willen ieder kind de kans geven het beste uit zichzelf te halen. Daarom werken leerlingen voor elk vak op hun eigen niveau aan het behalen van hun leerdoelen. Aan het begin van iedere les vertelt de leerkracht wat de kinderen in de les gaan leren. Daarna wordt uitleg gegeven over de opdracht. We willen dat onze leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen. Daarom is er veel ruimte voor eigen keuze en zelfstandigheid. Dit bereiken we door middel van dag- en weektaken. Taken waar leerlingen zelfstandig aan werken. De inhoud bestaat uit de basistaak: werk dat door alle leerlingen gemaakt moet worden en verplicht af moet zijn, De speciaal-voor-jou taak: een taak aangepast aan de leerbehoefte per leerling, deze taak moet verplicht af zijn en de uitlooptaak: een extra keuzetaak voor wie eerder klaar is. Samen heb je meer resultaat dan alleen, daarom staat coöperatief leren centraal op Kindcentrum Regenboog. Dit doen we aan de hand van ‘de structuur van de maand’. Iedere maand staat er in de hele school een andere samenwerkingsstructuur centraal. Leerlingen maken zo kennis met alle aspecten van samenwerken: onderlinge communicatie, taakverdeling en afspraken. Op Kindcentrum Regenboog volgen wij de ontwikkelingen van onze leerlingen door hen te observeren, door met hen te praten, door hun werk na te kijken en door toetsen af te nemen die bij de methode horen. Daarnaast nemen wij, 2x per jaar, toetsen van Cito af. Door de leerlingen nauwkeurig in hun ontwikkeling te volgen, kunnen wij bijtijds actie ondernemen als kinderen achterblijven of ver vooruit zijn. Door de resultaten van de toetsen te vergelijken met de resultaten van andere scholen in Nederland, weten we ook hoe de school presteert op de verschillende vakgebieden. Binnen onze school vinden we de ontwikkeling van leerlingen heel belangrijk. We willen kinderen invloed en eigenaarschap geven op hun eigen leerproces, zowel bij hun persoonlijke als cognitieve ontwikkeling. Hiervoor gebruiken de leerlingen de 7 gewoontes van 'The leader in me’. We geloven en ervaren dat intrinsieke motivatie hierbij een belangrijke rol speelt. Portfolio Door middel van het portfolio maken kinderen hun eigen leerproces zichtbaar en verzamelen hier bewijs voor. Het rapport met methoderesultaten, zal een onderdeel van het portfolio zijn. In de map van het portfolio vindt u o.a. - wie ben ik, wie wil ik zijn. - welke leiderschapsgewoonten zet ik in. - hoe is mijn gedrag/werkhouding is in de klas. - vaardigheden die ik beheers of nog moeilijk vind. - hier ben ik trots op. In februari/maart ontvangt u een uitdraai van de grafiek met de Cito-resultaten tijdens de oudercontact-avond. In juni ontvangt u het tweede overzicht. De leerlingen van de kleutergroepen krijgen in februari hun plakboek mee. Adviezen voor het Voortgezet Onderwijs Op Kindcentrum Regenboog krijgt uw kind in groep 7 een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de resultaten die tot dan toe zijn behaald. Daarbij wordt ook gekeken naar de werkhouding van de leerling. In groep 8 nodigen we u halverwege het schooljaar uit voor een adviesgesprek. Tijdens dit gesprek geven we advies gebaseerd op de resultaten van de Cito-toetsen en methode toetsen welke uw kind tijdens de hele schoolcarrière heeft behaald, de ervaringen van de leerkracht met uw kind omtrent leerhouding en ontwikkeling en de leervoorkeuren van uw kind. De Cito Eindtoets Basisonderwijs, die in april in groep 8 wordt afgenomen, is een laatste onderdeel van de keuze voor het voortgezet onderwijs. Doubleren In de kleuterleeftijd spreken we over kleuterverlenging. Dit komt 0-9 % voor en in de groepen 3 en 4 is dit 0-2%. Vanaf groep 5 komt het nog maar zelden voor dat kinderen doubleren. Als een kind op meerdere vakgebieden/onderdelen de aansluiting met het volgende leerjaar zal gaan missen, is doubleren een mogelijkheid. Wel moet duidelijk zijn dat het extra jaar een reële kans van slagen heeft. De beslissing voor een doublure is ongeveer in mei want het gemiddelde resultaat van Cito-eindtoets valt eind mei. Ouders worden hierover ingelicht door de school. Resultaten De afgelopen jaren lagen de scores van de Cito- eindtoets op Kindcentrum Regenboog steeds boven de inspectienorm en boven het landelijk gemiddelde. Dit sluit aan bij de ‘blauwe norm’ die wij ons als Octantscholen opleggen. Ieder jaar bepalen we als scholen onze eigen doelen, los van de landelijke trend. Met deze zogenoemde blauwe norm stellen we voor onszelf het einddoel voor de school vast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 2.56% tegen 11.8% landelijk. Maar liefst 30.77% presteert boven advies, wat de kwaliteit van het adviesproces en doorlopende begeleiding onderstreept. Deze cijfers sluiten aan bij het 'doorlopende leerlijnen'-beleid in de schoolgids.
Sociale ontwikkeling
Sfeer, veiligheid & geborgenheid Om onze goede sfeer, veiligheid en geborgenheid op peil te houden gebruiken we preventief en actief ons Protocol Sociaal Veiligheidsplan. Hiermee kunnen we normen- en waardenvervaging tegengaan. Dit borgen we door er extra expertise op in te zetten. Op Kindcentrum Regenboog werken gedragsspecialisten. Zij zijn opgeleid en nauw betrokken bij het welbevinden van kinderen in de groepen. Door meerjaarlijks te onderzoeken hoe een groep en een leerling in de groep functioneert, kunnen we sturen door gebruik te maken van ons sociaal veiligheidsplan. Duidelijke regels en afspraken Om normen en waardenvervaging tegen te gaan, sturen we vooraf aan op bepaalde verwachtingen. Dit sociaal veiligheidsplan geeft duidelijke regels en afspraken weer voor leerkrachten, ouders en leerlingen. Het omschrijft welke vaardigheden en gedrag wij van leerkrachten, leerlingen en ouders verwachten. Dit wordt ondersteund door duidelijke visuele stappenplannen in de klas. Wederzijdse afhankelijkheid Vanuit onze visie The Leader in Me werken wij vanuit wederzijdse afhankelijkheid. Dit vergroot het sociaal welbevinden. Die wederzijdse houding houdt in dat we elkaar willen begrijpen, dat we inzet nodig hebben van beide kanten. We werken met win-win situaties. Deze proactieve houding voorkomt achteraf onduidelijkheid en teleurstellingen wegens andere verwachtingen. LEES MINDER
Sfeer, Veilig- & geborgenheid
Duidelijke regels en afspraken
Wederzijdse afhankelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Regenboog werkt met The Leader in Me en de Kanjertraining om duidelijke regels en afspraken te hanteren. De school is betrokken bij de leerlingen. Om dit zichtbaar te maken, wordt er met de gedragsmeter gewerkt, waarop visueel wordt aangegeven welk gedrag er wordt verwacht. Door middel van positieve feedback en ruimte voor de leerling(en) kan gedrag worden bijgestuurd. Registratie en gesprekken volgen wanneer de veiligheid van de groep, de leerkracht en/of de leerling in het geding is. Observatie- en registratievormen worden gebruikt om de veiligheid van de groep en leerling te monitoren. De uitkomsten worden gedeeld met de directie en MR. De gedragsspecialist begeleidt de leerkracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Regenboog gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Regenboog?
Kindcentrum Regenboog maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjertraining en The Leader in Me: 7 eigenschappen in effectiviteit.