Openbare Basisschool De Springplank in Marum

Het team van Openbare Basisschool De Springplank in Marum

Current section: team
Hoornweg 44A
9363 Marum

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Springplank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Springplank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Springplank bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Springplank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Springplank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (7.7%)
45-55 jaar (38.5%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (7.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Springplank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Springplank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Springplank Marum

Bij Openbare Basisschool De Springplank in Marum zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Indien een teamlid onverhoopt niet kan werken, bijvoorbeeld door ziekte of ander geoorloofd verlof, stellen wij alles in het werk om tijdig een gekwalificeerde vervanger te regelen. Dit geldt zowel voor kortdurende als langdurige afwezigheid. Onze aanpak voor het vinden van vervanging is veelzijdig. We werken nauw samen met het gespecialiseerde bemiddelingsbureau Slim en de stichting Quadraten om de beste matches te vinden. Daarnaast maken we actief gebruik van interne expertise. Dit houdt in dat we vaak een ambulante collega inzetten die flexibel inzetbaar is. Soms wordt, na zorgvuldig overleg, een collega ingeroosterd op een reguliere vrije dag om de continuïteit te waarborgen en de impact op de klas te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen ons schoolteam hebben we verschillende expertises in huis:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Springplank

4

Taal en Rekenen: Expertise voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijs
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Expert in Taalontwikkeling en Lezen
Rekenkundig Specialist voor Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Onze school volgt de laatste innovaties op het gebied van taalonderwijs, rekenvaardigheden en sociale competenties. Onze deskundige leerkrachten ondersteunen het team actief bij het verbeteren van het didactisch handelen. Zij bieden gerichte begeleiding aan leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel vlak. Dit zorgt voor een optimale ontwikkeling voor ieder kind op onze school.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerlingenzorg
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwink Coördinator voor Sociale Vaardigheden
Schoolverpleegkundige GGD
School Contactpersoon Sociaal Werk de Schans

Toelichting van de school:

De zorg voor onze leerlingen is een prioriteit, gecoördineerd door onze ervaren intern begeleider. Zij is tevens onze specialist voor leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid en ondersteunt leerkrachten en ouders bij specifieke hulpvragen. In nauwe samenwerking met gespecialiseerde collega's, zoals de Kwink coördinator, de schoolcontactpersoon van Sociaal Werk De Schans en de schoolverpleegkundige van de GGD, bieden we een breed vangnet. De schoolcontactpersoon houdt maandelijks een inloopspreekuur voor alle ouders. Ook de schoolverpleegkundige staat klaar om ouders te adviseren bij diverse vragen over de ontwikkeling en het welzijn van hun kind. Hun expertise draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving.

2

Gedrag, Werkhouding en Taalondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid bieden proactieve ondersteuning aan leerkrachten. Zij adviseren over effectieve strategieën voor gedragsmanagement en het optimaliseren van de werkhouding van leerlingen. Daarnaast ligt de focus op het versterken van de taalontwikkeling van alle leerlingen, met speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Samen zorgen we voor een positieve leerervaring.

1

Motorische Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher voor Motoriek

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een gespecialiseerde remedial teacher die zich richt op de motorische ontwikkeling van kinderen. Deze expertise stelt ons in staat om extra aandacht te besteden aan leerlingen die hierbij ondersteuning nodig hebben. Door gerichte oefeningen en begeleiding stimuleren we de fijne en grove motoriek, wat essentieel is voor de algehele ontwikkeling en het zelfvertrouwen van elk kind.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Medewerkers voor EPI-pen Gebruik
EHBO Gediplomeerd Personeel

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen staan voorop. Daarom zijn diverse medewerkers op onze school gecertificeerd in het correct toepassen van een EPI-pen. Daarnaast beschikt ons team over EHBO-diploma's, waardoor zij adequaat kunnen handelen in geval van medische noodgevallen. Dit biedt ouders de zekerheid dat hun kind in goede handen is.

0

Gedragsmanagement en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider speelt een cruciale rol in het versterken van het pedagogisch en didactisch handelen van leerkrachten. Zij biedt begeleiding bij het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en het implementeren van effectieve interventies. Daarnaast ondersteunt zij leerkrachten bij het voeren van constructieve gesprekken met ouders over de voortgang en ontwikkeling van hun kind. Deze nauwe samenwerking zorgt voor een consistente aanpak thuis en op school.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Orthotheek

Optimale Leerlingontwikkeling: Extra Ondersteuning op De Springplank

Onze Toewijding aan Elk Kind

Bij Openbare Basisschool De Springplank in Marum staat de ononderbroken ontwikkeling van elke leerling centraal. We erkennen de unieke leerbehoeften van elk kind en stemmen ons onderwijs hier nauwkeurig op af. Onze toegewijde leerkrachten volgen de voortgang van uw kind nauwlettend via het LVS ParnasSys voor cognitieve groei en het LVS Zien voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Door middel van opbrengstgericht werken vergelijken we toetsresultaten met onze gestelde doelen. Indien nodig passen we onze lesmethoden aan of bieden we extra ondersteuning. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke zorg wij kunnen bieden en hoe extra ondersteuning eruitziet. We monitoren de leerlingontwikkeling continu, zowel individueel als in groepsverband, tijdens driejaarlijkse besprekingen. Indien een leerling een eigen leerlijn nodig heeft die meer dan een jaar afwijkt van leeftijdsgenoten, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan omvat de leerstof, begeleiding en specifieke leerdoelen, en wordt tweemaal per jaar samen met ouders en kind geëvalueerd. Passend onderwijs is een recht voor elk kind. De Springplank biedt basisondersteuning en, waar mogelijk, extra ondersteuning. Als de ontwikkeling van een kind buiten ons SOP valt, zoeken we samen met u naar een passender onderwijsarrangement. Meer informatie over passend onderwijs vindt u op www.quadraten.nl. Onze intern begeleider coördineert de extra ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Het schoolteam blijft zich professionaliseren met specifieke trainingen op het gebied van rekenonderwijs en implementatie van nieuwe lesmethoden, zoals Cito leerling in beeld en het omgaan met TOS.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs voor Uw Kind

Welke Educatieve Doelen Bevat Ons Schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027 focust op een bloeiende leeromgeving waar kinderen sociale en maatschappelijke vaardigheden ontwikkelen. Leerkrachten creëren een stimulerend pedagogisch en didactisch klimaat dat leerlingen actief en betrokken houdt, waardoor zij hun unieke talenten ontdekken. We implementeren de nieuwe taalmethode Nieuw Nederlands Junior en optimaliseren ons rekenonderwijs met de digitale leeromgeving Gynzy en de Quadraten rekenscholing van WIZZ. Thematiserend onderwijs via onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren staat centraal. Daarnaast zorgen we voor een doorlopende lijn in een uitdagende leeromgeving, verrijkt met digitale geletterdheid. Samenwerking met externe partners en het functioneren als opleidingsschool voor toekomstige leraren versterken onze kwaliteit. Leren in beweging, persoonlijk leiderschap en eigenaarschap vormen de basis van onze professionele leergemeenschap.

Hoe Zorgt Openbare Basisschool De Springplank voor Continue Kwaliteitsverbetering?

Bij Openbare Basisschool De Springplank hanteren we een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op de vier pijlers van de PO-raad en de drie niveaus: leerlingen, schoolteam en bestuur. We stellen heldere definities op voor onderwijskwaliteit, monitoren deze nauwgezet en werken planmatig aan verbeteringen. De digitale omgeving Vensters PO en het ParnaSys WMK kwaliteitsbeleid ondersteunen ons hierbij. Onze school voldoet aan essentiële kwaliteitsindicatoren, waaronder een meerjarenplanning, evaluatieplan, cyclische beoordeling door alle betrokkenen, planmatige verbeteringen, borging van kwaliteit en transparante rapportage. We cultiveren een sterke kwaliteitscultuur door onderwijskundig leiderschap en continue professionele ontwikkeling van ons team. Externe audits, een ouderpanel en de leerlingenraad betrekken we actief bij kwaliteitsbeoordeling. Ons jaarplan en jaarverslag bieden inzicht in onze verbeterdoelen en behaalde resultaten, met als motto: 'Wie snel wil gaan gaat alleen, maar wie ver wil komen gaat samen'.

Stimuleer Uw Kind: Vroeg- en Voorschoolse Educatie op De Springplank Marum

Toelichting van de school

Op Openbare Basisschool De Springplank in Marum bieden we een rijk programma voor het jonge kind, met speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is essentieel voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en hun volledige potentieel te benutten. Onze VVE-aanpak begint al in de peuterspeelzaal of kinderopvang (voorschoolse educatie) en loopt door in groep 1 en 2 van onze basisschool (vroegschoolse educatie). We geloven in een sterke samenwerking met voorschoolse voorzieningen en gemeentelijke instanties om een naadloze overgang en een doorlopende leerlijn te garanderen. Ouders zijn hierbij een cruciale partner. Wij zetten in op talentontwikkeling, waarbij elk kind de ruimte krijgt om zijn of haar unieke talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Een veilige en stimulerende leeromgeving is hierbij ons uitgangspunt, omdat we weten dat kinderen pas echt tot leren komen als ze zich emotioneel geborgen en nieuwsgierig voelen. Ons gevarieerde onderwijsaanbod, gebaseerd op de Parnassys Leerlijnen Jonge Kind, omvat spelenderwijs leren, kringgesprekken, lees- en schrijfactiviteiten, rekenkundige ontdekkingen en creatieve constructie- en beeldende opdrachten. Spel is de motor voor de ontwikkeling van onze jongste leerlingen. Met behulp van het observatieprogramma Leerlijnen ParnasSys volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig. Dit stelt ons in staat om tijdig gerichte ondersteuning te bieden op gebieden waar extra stimulans nodig is. Leerkrachten bespreken de voortgang met de interne begeleider, en indien nodig, wordt het kind voorgesteld aan het zorgondersteuningsteam. Extra ondersteuning wordt vastgelegd en uitgevoerd door de leerkracht of onderwijsassistent. We onderhouden nauwe banden met vervolgscholen en betrekken ouders actief bij elke overgang, of het nu gaat om de stap van voorschool naar school, of van basisschool naar voortgezet onderwijs. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften werken we samen met het samenwerkingsverband en gespecialiseerde zorgpartners om de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool De Springplank extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool De Springplank biedt een uitgebreid programma voor vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.

Met welke instanties werkt De Springplank samen voor het jonge kind programma?

De Springplank werkt nauw samen met voorschoolse voorzieningen, gemeentelijke instanties, het samenwerkingsverband en zorgpartners om een optimale ontwikkeling en ondersteuning voor jonge kinderen te garanderen.