
De resultaten van Openbare Basisschool De Springplank in Marum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Springplank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Springplank bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de basale vaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 via de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland. Op Openbare Basisschool De Springplank zien we dat 99,47% van de leerlingen het fundamentele niveau behaalt, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke vergelijking van 95,71%. Dit resultaat ligt ver boven de signaleringswaarde van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Bereiken van het Streefniveau op De Springplank
Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om hogere academische prestaties te behalen dan het fundamentele niveau. Het is ons doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep 8 dit ambitieuze niveau bereikt. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie. Voor Openbare Basisschool De Springplank is vastgesteld dat 79,36% van de leerlingen het streefniveau bereikt. Dit presteert beter dan de landelijke vergelijking van 57,30% en ligt ruim boven de specifieke signaleringswaarde van 45,5% voor onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Springplank?
Op Openbare Basisschool De Springplank begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het best passende vervolgonderwijs. Vanaf groep 6 informeren we ouders actief over de Plaatsingswijzer en de voortgang van hun kind. Het definitieve schooladvies voor het voortgezet onderwijs is gebaseerd op de resultaten van de leerlingvolgsystemen uit groep 6, 7 en 8. We kijken hierbij specifiek naar de prestaties op het gebied van begrijpend lezen en rekenen-wiskunde, die het zwaarst meewegen. Ook technisch lezen en spelling worden meegenomen in de beoordeling. Hoewel motivatie en werkhouding niet direct meetbaar zijn, spelen deze factoren een belangrijke rol in de adviesgesprekken. Deze gesprekken vinden plaats tussen de leerkracht van groep 8, de ouders en de leerling zelf, om tot een weloverwogen advies te komen. Bovendien heeft onze school een uniek 'doorbereken-model' ontwikkeld. Dit model helpt ons om nog nauwkeuriger te bepalen welk onderwijsniveau het meest geschikt is voor elk individueel kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Springplank: Groeien met Kwink
Op Openbare Basisschool De Springplank geloven we dat een goede sociale ontwikkeling essentieel is voor succesvol leren. Onze toegewijde leerkrachten nemen hun opvoedende taak serieus, met als doel leerlingen te vormen tot verantwoordelijke en betrokken burgers. We focussen op het bevorderen van positieve interacties, zowel met zichzelf als met anderen. Hiervoor hanteren we de effectieve methode Kwink, die speciaal is ontworpen voor sociaal-emotioneel leren. Via deze lessen ontwikkelen leerlingen belangrijke sociale en maatschappelijke vaardigheden. Onze leerkrachten creëren een omgeving die gekenmerkt wordt door veiligheid, waardering en respect. Welbevinden, vertrouwen en een veilige sfeer zijn de hoekstenen van onze aanpak. Een positieve en motiverende begeleiding door onze leerkrachten stimuleert zelfstandigheid en samenwerking bij de leerlingen.
Veiligheid bevorderen
Vertrouwen uitstralen
Welbevinden stimuleren
Hoe bevordert Basisschool De Springplank de sociale ontwikkeling van uw kind?
Welbevinden is de basis voor effectief leren, en dat staat centraal bij Basisschool De Springplank. We gebruiken de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, die we wekelijks in alle groepen toepassen. De methode richt zich op vijf cruciale gedragscomponenten: zelfbewustzijn, zelfmanagement, empathie, effectieve relaties en verantwoordelijke keuzes. Kinderen leren hun gevoelens kennen, emoties reguleren, zich inleven in anderen, conflicten oplossen en positief bijdragen aan de schoolgemeenschap. Om de sociale vooruitgang te monitoren, gebruiken we 'Zien', een systeem dat jaarlijks leerlingenenquêtes afneemt. De resultaten bieden waardevolle inzichten voor onze leerkrachten en intern begeleider om gerichte ondersteuning en interventies te bieden.
Welke methoden en registraties worden gebruikt voor sociale ontwikkeling bij De Springplank?
Basisschool De Springplank zet diverse methoden en registraties in om de sociale ontwikkeling van leerlingen te stimuleren en te volgen: Onze kernmethode voor sociaal-emotioneel leren is Kwink. Daarnaast werken we met 'Gouden weken' en 'Zilveren weken' om specifieke sociale vaardigheden te versterken. Voor het systematisch in kaart brengen van de sociale opbrengsten maken we gebruik van de registratiemethoden Kwink en Leerling in beeld.
- Kwink voor sociaal-emotioneel leren
- Leerling in beeld
- Gouden weken
- Zilveren weken
Welke specifieke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school toegepast?
Op Openbare Basisschool De Springplank maken we gebruik van erkende methoden voor sociaal-emotioneel leren om de persoonlijke groei van onze leerlingen te bevorderen. De primaire methode die we hanteren is Kwink, wat een gestructureerde aanpak biedt voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Aanvullend integreren we de 'Gouden weken' en 'Zilveren weken' in ons curriculum om specifieke leerdoelen op het gebied van sociaal welzijn te realiseren.
Inspectierapport Openbare Basisschool De Springplank: Kwaliteit en Ontwikkeling
Openbare Basisschool De Springplank hanteert een basisarrangement, waarbij de onderwijskwaliteit continu wordt getoetst. Op 30 september 2019 voerde de onderwijsinspectie een verificatieonderzoek uit, een vervolg op de inspectie van 2013. Het bestuur van Quadraten draagt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteitsborging op al haar scholen, inclusief De Springplank. De inspectie beoordeelde meerdere onderdelen van ons onderwijs. Dit gebeurde aan de hand van vier lesobservaties, een gesprek met de directie, intern begeleiders, leerlingen en het schoolteam. Elk onderdeel werd beoordeeld met de opties 'goed', 'voldoende' of 'onvoldoende'. Ons onderwijsaanbod is als 'voldoende' beoordeeld. We bieden een solide en compleet lesprogramma met duidelijke doorlopende leerlijnen. De aanvullende taalklas versterkt dit aanbod aanzienlijk. Het didactisch handelen scoort eveneens 'voldoende'. De geobserveerde lessen toonden een kwaliteit van voldoende tot goed niveau, met een herkenbare lesstructuur. Om de beoordeling te optimaliseren, richten we ons op het versterken van de taakgerichtheid en het stimuleren van leermomenten die voortkomen uit de verwondering en specifieke vragen van kinderen. De ontwikkeling van onze leerlingen volgen we 'goed'. Dit doen we met behulp van specifieke interventiemodellen voor rekenen en spelling. Onze methoden voor signaleren, plannen en handelen zijn doordacht en effectief. Het pedagogisch klimaat is beoordeeld als 'voldoende'. We maken gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling in alle groepen. Dit zorgt voor een rustige, gestructureerde en leerzame omgeving. Verbeterpunten liggen in het vergroten van het eigenaarschap van leerlingen bij het oplossen van onderlinge conflicten. Onze kwaliteitscultuur wordt als 'goed' beschouwd. De Springplank biedt volop kansen voor professionele ontwikkeling, experimenten en bijscholing. Samenwerking staat centraal om het onderwijs voortdurend te verbeteren en van elkaar te leren. Onze aanpak 'leren in beweging' is hierbij een uitstekend voorbeeld voor zowel leerlingen als leerkrachten. De eindresultaten van onze leerlingen zijn 'voldoende'. Deze resultaten komen overeen met de verwachtingen op basis van onze leerlingenpopulatie. Op het referentieniveau 1F presteren we rond het landelijk gemiddelde, en op het hogere niveau 2F/1S behalen we bovengemiddelde resultaten. Als schoolteam zijn we tevreden met het inspectiebezoek en de uitkomsten. We zijn ervan overtuigd dat we op de juiste weg zijn en zetten gemotiveerd onze koers voort.