Basisschool de Heerd in Leusden - Resultaten
Resultaten
Fundamenteel niveau
Met 94,3% scoort de school uitstekend op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (94,8%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zoals beschreven in het inspectierapport.
Fundamenteel niveau
Score: 94.2857%
Streefniveau
De school behaalt met 49,5% een bovengemiddeld streefniveau voor haar populatie (signaleringswaarde 41,2%). Hoewel dit 3,9%-punt onder het vergelijkingsgemiddelde (53,4%) ligt, overtreft het ruimschoots de eigen norm. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Streefniveau
Score: 49.5238%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 30,8% havo-advies (bijna dubbel het regionale gemiddelde van 16,1%) en 7,7% praktijkonderwijs (significant boven het regiogemiddelde van 1,0%). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (7,7% vs. 18,6% regionaal). De combinatie van hoogwaardige adviezen én extra aandacht voor praktische leerwegen past bij de pedagogische visie op kansengelijkheid.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
66,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (16,7%) ligt echter hoger dan de landelijke 11,8%, mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid het monitoren van doorstroomresultaten om dit te verbeteren.