De Gooische School in Laren - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Gooische School is 21,70 , met een spreiding van 3,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,29% behaald fundamenteel niveau overstijgt de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. Deze score benadrukt de brede basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen de essentiële vaardigheden beheersen.
Fundamenteel niveau
Score: 98.2905%
Streefniveau
70,09% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 65%. Deze score overtreft zowel het landelijk (73,97%) als regionaal gemiddelde, wat de effectiviteit van het beredeneerd aanbod in taal en rekenen onderstreept.
Streefniveau
Score: 70.0854%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school profileert zich met een sterke focus op theoretische leerwegen: 40% vwo-advies (dubbel zo hoog als vergelijkbare scholen) en 16% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 0% juist onder het regionaal gemiddelde. De combinatie van vmbo-(g)t (12%) en havo (24%) toont een brede basis met accent op doorstroomperspectief.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Vergelijkende analyse toont vooruitgang: groep 8 scoort 2,6% hoger op rekenen dan groep 7, mede dankzij het 'rekenatelier'-programma. De LIB-score van 176,59 overstijgt niet alleen regionale peers, maar positioneert de school in de landelijke top 15%.
Toets | De Gooische School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.59 | 176.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de tussenresultaten te meten, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Door de lessen goed af te stemmen op wat de groep nodig heeft streven we ernaar ieder kind zo optimaal mogelijk te laten profiteren van het onderwijs. Dit wordt naast de methodetoetsen en observaties van de leerkrachten twee keer per jaar getoetst middels de toetsen van Leerling in Beeld. Als blijkt dat een leerling op een methodetoets een bepaald doel nog niet heeft behaald, dan krijgt deze leerling verlengde instructie van de leerkracht. Daarnaast werken we met een onderwijsassistente, die na het volgen van de instructie van de leerkracht extra hulp kan bieden aan de leerling. Schoolbreed reflecteren we twee keer per jaar met het team op de resultaten van Leerling in Beeld. We doen dit op schoolniveau. Wat zijn opvallende zaken, zijn er verklaringen voor en wat is er nodig de komende periode. We leren op deze manier van en met elkaar. Daarna gaan de leerkrachten op groeps- en individueel niveau de toetsen analyseren aan de hand van een vast format. Ook hier wordt gekeken wat opvalt met betrekking tot de ontwikkeling van de leerlingen: wat kan een verklaring kan zijn en welke interventie gaat ingezet worden. Vanuit de analyse volgt een groepsplan, waar leerlingen per vakgebied voor de komende periode ingedeeld worden in de zogeheten ‘weer-basis-meer’ groep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), wat de zorgvuldige advisering bevestigt. Opvallend is dat 78,26% op advies functioneert, tegenover 62,93% bij vergelijkbare scholen. De focus op realistische plaatsing blijkt ook uit het beperkte percentage bovenadvies (17,39%), wat aansluit bij het beleid van 'passend ambitieniveau'.
Sociale ontwikkeling
Leren en ontwikkelen lukt alleen in een sociaal veilige omgeving. Dat betekent dat we een veilige en positieve sfeer op school naleven en nastreven. Voor de Gooische school wil dat zeggen dat: Iedereen mag zijn zoals hij/zij is We respecteren elkaar en zijn vriendelijk voor en met elkaar Iedereen durft vragen te stellen zonder te oordelen en heeft oog voor de omgeving. We hebben duidelijke afspraken m.b.t. omgang met elkaar. Zoals gezegd willen we ’goed voor elkaar’ zijn. Pesten hoort daarom niet op de Gooische School. Leerkrachten zijn alert, in de klas wordt er veel aandacht besteed aan voorbeeldgedrag en omgaan met weerstanden. We leren de kinderen dat zij te vertrouwen moeten zijn. Mochten er zich situaties voordoen die we niet wenselijk vinden, dan hanteren we het protocol 'We gaan voor Groen'. In diverse gradaties wordt met de leerling, zijn of haar ouders/verzorgers en het slachtoffer gesproken. In bijzondere situaties is het mogelijk dat een leerling een time-outkrijgt of zelfs geschorst wordt. We streven er echter naar deze escalaties te voorkomen. LEES MINDER
Veilig, Verbinden
Inventief, Onderzoeken
Plezier, Samen
Wat is de werkwijze van De Gooische School voor sociale ontwikkeling?
De Gooische School gebruikt verschillende methoden voor sociale ontwikkeling. Bij 'Meidenvenijn' wordt pestgedrag onder meisjes aangepakt. Het protocol 'We gaan voor groen' maakt kinderen bewust van hun gedrag. De lessen van 'De Gelukskoffer' behandelen thema’s als persoonlijk leiderschap en geluk. De 'EigenwijzR-app' meet de sociale veiligheid en mate van geluk. 'GoeDoes' beloont kinderen voor positief gedrag.
Welke registratievormen gebruikt De Gooische School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Gooische School gebruikt EigenwijzR, sociogrammen en 'Kleuter in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Gooische School?
De Gooische School gebruikt de Gelukskoffer, GoeDoes (positief behavior) en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.