Kindcentrum Pinokkio & De Bolster in Gilze - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Pinokkio & De Bolster is 28,79 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%), wat consistent hoger is dan het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de stevige basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Fundamenteel niveau
Score: 97.0833%
Streefniveau
De school scoort met 61,9% ruim boven de signaleringswaarde voor het streefniveau (48,6), wat een effectieve aanpak van talentontwikkeling aangeeft. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 60,5%. Dit komt mede door de focus op differentiatie in het ondersteuningsplan.
Streefniveau
Score: 61.8749%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen richten zich sterk op theoretische leerroutes: 32,1% vmbo-(g)t, 15,1% havo en 11,3% vwo. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (1,9% vs. 5,5% bij vergelijkbare scholen). Dubbeladviezen zoals havo/vwo (15,1%) benadrukken de kansenrijke advisering.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse laat voor klas 8 een 3,1% hogere score zien voor rekenen dan klas 7, mede dankzij het «rekenlab»-programma. De school presteert stabiel beter dan regionale benchmarks (IEP-score +1,4% t.o.v. gemiddelde Noord-Brabant).
Toets | Pinokkio & De Bolster | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij willen dat alle kinderen plezier beleven aan het leren. Het is belangrijk om tijdig te signaleren als dit voor een kind niet vanzelfsprekend is. Door middel van (extra) ondersteuning proberen we kinderen die een extra steuntje in de rug nodig hebben met betrekking tot leer- en/of gedragsproblemen, zo goed mogelijk te begeleiden. We streven ernaar om elk kind een eerlijke kans te geven op een mooie toekomst. Soms is een kind met wat extra hulp door de leerkracht in de groep of met individuele hulp buiten de groep in korte tijd voldoende geholpen. Soms zal de extra begeleiding langere tijd in beslag nemen. Vanuit de ondersteuningsbehoeften van de leerling wordt stap voor stap de nodige ondersteuning ingezet. Soms komt het voor dat we besluiten om een kind (ook in de eigen groep) op eigen niveau te laten werken. Dan wordt er een eigen leerlijn aangeboden. Dit kan vanaf eind groep 5. Alle ondersteuningsvormen worden altijd in samenspraak met de leerling en de ouders ingezet. Tijdens de lessen zelfstandig werken krijgen de leerlingen - die de basisstof beheersen en meer uitdaging nodig hebben, verrijking aangeboden, zodat ook zij zich op eigen niveau kunnen ontwikkelen. Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben Achterstand of voorsprong in de ontwikkeling van kinderen en problemen op sociaal en emotioneel gebied moeten vroegtijdig worden ontdekt. Door het kind te observeren, ontdekken we hoe het speelt, werkt, omgaat met klasgenootjes en de leerkracht. Leerproblemen worden ook middels klassikale en individuele toetsen (al dan niet methodegebonden) vastgesteld. Het leerlingvolgsysteem Dit betekent: het systematisch volgen van de ontwikkeling van leerlingen om: Kinderen met problemen tijdig te signaleren. Het onderwijs op groeps- en individueel niveau te bewaken. Hiervoor gebruiken we naast methodegebonden toetsen ook landelijke toetsen, de zogenaamde IEP-toetsen. Vanaf groep 2 t/m groep 8 worden de scores genoteerd in het leerlingvolgsysteem. Naast deze toetsen voor de diverse leergebieden, worden observatielijsten ingevuld m.b.t. sociale en emotionele ontwikkeling. Tijdens de groepsbespreking en de daarop volgende leerlingenbespreking worden de toetsuitslagen en observaties in combinatie met rapporten besproken door groepsleerkrachten en KC-er (kwaliteitcoördinator). Dit gebeurt minimaal twee maal per jaar. Individuele hulp In ons kindcentrum werken we binnen het onderwijs op 3 zorgniveaus: Zorgniveau 1: is het reguliere basisaanbod voor alle kinderen. Zorgniveau 2: is het basisaanbod + verlengde instructie, extra begeleiding in de klas en extra lees- en werktijd in de klas. Dit zijn de cluster 1 en 2 leerlingen. Zorgniveau 3 is het basisaanbod + het aanbod op zorgniveau 2, plus 1x per week 30 minuten ondersteuning buiten de groep in een groepje van 2-3 leerlingen. In een enkel geval is deze extra ondersteuning individueel. Aan de hand van de afgenomen toetsen kunnen we nagaan welke kinderen in aanmerking komen voor eventueel verder onderzoek om de achterstand te bepalen. Via deze diagnose ontdekken we de omvang en de inhoud van het leerprobleem en/of extra hulp nodig is. De extra hulp wordt in eerste instantie door de groepsleerkracht zelf aangeboden (Zorgniveau-2). De betreffende leerling wordt in het groepsplan opgenomen als cluster 1 of cluster 2 leerling. Een cluster 1 leerling is een instructie- afhankelijke leerling en een cluster 2 leerling is een instructiebehoeftige leerling. Indien ondanks de extra begeleiding in de klas de vorderingen achter blijven, wordt bekeken in hoeverre de leerling in aanmerking kan komen voor extra begeleiding buiten de klas (Zorgniveau-3). De RT-er (remedial teacher)stelt dan een individueel handelingsplan op. Zowel in het groepsplan als in het individueel handelingsplan staat o.a. vermeld: de belemmerende en stimulerende factoren van de leerling, de onderwijsbehoeften van de leerling, de aard van de problemen, het doel van de begeleiding, de te gebruiken materialen Na een vastgestelde tijd wordt er nagegaan of de gestelde doelen zijn bereikt of bijgesteld dienen te worden. Bij extra begeleiding buiten de klas wordt de leerling op afgesproken tijden begeleid door de RT-er . De begeleiding buiten de klas geldt met name voor leerlingen met een ondersteuningsarrangement “zware ondersteuning” (Zorgniveau 3).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
37,5% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,3%), terwijl slechts 7,5% onder presteert (landelijk: 11,8%). Dit reflecteert de nauwgezette monitoring en de «ontwikkelingsgerichte toetsing» zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Binnen het ontwikkelingsgericht onderwijs is veel aandacht voor samen werken en samen spelen op een respectvolle manier. Binnen deze visie mag ieder kind zijn eigenheid laten zien en krijgt hij/zij de ruimte om zich te ontwikkelen. Kinderen kunnen zich in vrijheid bewegen binnen duidelijke grenzen. Ze voelen zichzelf geaccepteerd en hebben respect voor elkaar. Om dit te bereiken maken we gebruik van PBS. De opbrengsten worden in kaart gebracht aan de hand van Hart en Handen en een sociogram. Vanuit deze opbrengsten wordt aangesloten op de kwaliteit en onderwijsbehoefte van de leerling(en). Burgerschapsvorming is op onze school geen apart vak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van verschillende vak- en vormingsgebieden, zoals: Nederlandse taal, wereldoriëntatie (biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, staatsinrichting, verkeer) lichamelijke, muzikale en sociale vorming. LEES MINDER
Leren en spelen in een veilige omgeving
Duidelijkheid en structuur
Open en eerlijke houding
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Pinokkio & De Bolster voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Pinokkio & De Bolster hanteert 4 kernwaardes omtrent de veiligheid: respect, plezier, veiligheid en verantwoordelijkheid. Vanuit de methodiek PBS (Positive Behavior Support) staan deze kernwaardes dagelijks centraal in het onderwijs- en spelaanbod. Het kindcentrum streeft ernaar dat alle leerlingen zich veilig voelen en de aantasting op hun sociale- en fysieke veiligheid zo beperkt mogelijk is. Via de methodiek PBS besteden we dagelijks aandacht aan deze kernwaardes. We werken vanuit een brede aanpak binnen het kindcentrum aan het creëren van een veilig en positief schoolklimaat waarin elk kind goed kan leren. Ouders worden door middel van de nieuwsbrief, het Bolsterbericht, op de hoogte gehouden van de activiteiten. Hiermee versterken we het pedagogisch klimaat nog verder en zoeken we vooral de verbinding met ouders. Hart en Handen vanuit IEP sluit goed aan bij het zichtbaar maken van onze waarden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Pinokkio & De Bolster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Pinokkio & De Bolster gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Hart en handen vanuit IEP en Vensters PO voor de groepen 7 en 8.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Pinokkio & De Bolster?
Kindcentrum Pinokkio & De Bolster gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).