Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren in Doetinchem - Resultaten

Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren
Willy Brandtplein 2
7007 LA Doetinchem

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.47
Spreiding
5.83

De schoolweging van ’t Prisma Doetinchem is 27,47 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 98.43% ruimschoots gehaald (+13.4% boven de inspectienorm van 85%). De score ligt 2.06% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat de basiskwaliteiten onderstreept.

Fundamenteel niveau

Score: 98.4313%

Streefniveau

De school behaalt met 65.88% een score ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48.6% voor het streefniveau. Dit is 5.4% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60.51%), wat aansluit bij het Dalton-concept gericht op eigen verantwoordelijkheid.

Streefniveau

Score: 65.8823%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 26.09% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 21.74% havo. Opvallend is het ontbreken van vmbo-b adviezen, tegenover 5.52% bij vergelijkbare scholen. Het praktijkonderwijspercentage (0%) contrasteert met het landelijk gemiddelde van 1.01%, wat past bij het academische profiel.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse ontbreekt door wisselende toetsmethoden, maar de gestage stijging in vwo-adviezen (+6% sinds 2021) ondersteunt de effectiviteit van het maatwerk in Daltonuren. Rekenresultaten blijven 4% boven vergelijkbare scholen.

Toets’t Prisma DoetinchemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door observaties en nakijkwerk krijgen we een eerste indruk van de vorderingen van onze leerlingen. We nemen regelmatig toetsen af die bij de lesmethoden horen, zodat we kunnen monitoren welke lesstof wel of niet wordt beheerst. Met de leerlingen voeren we gesprekjes over hun doelen, ontwikkeling en vragen. Dit kunnen doelen zijn die met cognitieve vaardigheden te maken hebben of op het gebied van sociale vaardigheden. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften delen we de leerlingen in verschillende instructiegroepen in, maken leerlingen zelf keuzes en/of passen we de leerstof aan. We monitoren de ontwikkelingen van de leerlingen ook met de toetsen van het IEP-leerlingvolgsysteem. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, die naast het beeld van de leerling, ons ook een beeld geven van trends en ontwikkelingen in de school. Samen met observaties en methode-gebonden toetsen, geeft een adequate analyse van deze toetsen ons een goed beeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten krijgen zo de informatie die zij nodig hebben om het lesaanbod goed af te stemmen op de leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 2.78% zat onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 41.67% boven advies presteerde. Dit bevestigt het 'kansrijk adviseren' zoals beschreven in het schoolprofiel. De combinatie van doorstroomtoets-analyse en ontwikkelingsgericht monitoren lijkt effectief.

Sociale ontwikkeling

Om je goed te kunnen ontwikkelen is het nodig dat je goed in je vel zit. Wanneer je (grote) zorgen hebt is het moeilijk om je aandacht op iets anders te richten. Een veilig sociaal klimaat en een plezierige omgang met elkaar is een voorwaarde om te kunnen leren en werken. Daarom zijn de afspraken uit de Kanjertraining leidend voor iedereen in onze school: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee LEES MINDER

Veiligheid

(Zelf) vertrouwen

Geluk

Wat is de werkwijze van Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren voor sociale ontwikkeling?

Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren bevordert een veilige sfeer door de Kanjertraining (www.kanjertraining.nl), coöperatief en bewegend leren, en de lessen van de Gelukskoffer (www.gelukskoffer.nl) die zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid stimuleren. Volwassenen geven het goede voorbeeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren gebruikt Kanvas en Bosos om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren?

Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren gebruikt de Kanjertraining, Gelukskoffer en Boksend Opvoeden voor sociaal-emotioneel leren.