obs De Optimist in Delfzijl - Resultaten

obs De Optimist
Jachtlaan 9c
9934 JA Delfzijl

Resultaten

Fundamenteel niveau

93,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Toch ligt dit percentage iets lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%). De school blijft zich richten op basisvaardigheden, met name via gerichte rekeninterventies.

Fundamenteel niveau

Score: 93.7908%

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 51,3% van de leerlingen behaald. Dit overtreft de eigen signaleringswaarde van 43,5%, maar blijft iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%). De school zet in op maatwerk om meer leerlingen naar dit hogere niveau te tillen, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.

Streefniveau

Score: 51.3071%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op praktisch-theoretische doorstroom: 26,3% vmbo-(g)t en 15,8% havo. Het vwo-advies (15,8%) ligt iets onder het regionaal gemiddelde (18,6%). Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadviezen (5,3% vs. 1,0% bij vergelijkbare scholen), wat past bij de inclusieve insteek van de school.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten d.m.v. de IEP toetsen. Wij volgen de kinderen en analyseren ons onderwijs m.b.v. Focus PO. Hierin evalueren we de resultaten van de groep en beschrijven in het onderwijsplan of het onderwijs aangepast moet worden. We zijn hierover als team in gesprek met elkaar. We volgen via Focus PO ook de leerlingen: hierin kijken we naar vaardigheidsgroei, cruciale leerdoelen en naar betrokkenheid. In de evaluatie kijken we of het onderwijs voor de leerling aangepast moet worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Een aanzienlijk deel van de oud-leerlingen (31,6%) zit onder het oorspronkelijke advies, tegenover 11,8% landelijk. Dit roept vragen op over de advisering of begeleiding bij de overstap. Positief is dat 57,9% op advies functioneert, wat past bij het zorgvuldige Plaatsingswijzer-systeem dat de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

We brengen de leerlingen praktische vaardigheden bij, waardoor ze zich sociaal competent gaan voelen en gedragen. We willen hiermee het volgende aan de kinderen leren: Hoe ga je om met je zelf? Hoe ga je om met anderen? Hoe ga je om met je omgeving? LEES MINDER

Respect voor elkaar

Waarden en normen

Oplossingsstrategieën

Wat is de werkwijze van obs De Optimist voor sociale ontwikkeling?

obs De Optimist erkent dat elk kind uniek is en zijn of haar eigen positie probeert te ontdekken. De school is bewust van signalen die kunnen wijzen op pestgedrag en heeft hiervoor een pestprotocol opgesteld. Het verschil tussen plagen en pesten wordt benadrukt, waarbij pesten structureel is en schade kan veroorzaken. De aanpak is gericht op preventie (groepsregels, monitoring pestgedrag, goed contact met ouders) en interventie (kinderen zelf tot een oplossing laten komen, gesprekken, afspraken, sancties bij herhaaldelijk pestgedrag, hulp aan gepeste kind en pester(s), eventueel steungroepaanpak). Pesten wordt geregistreerd in ParnasSys en sociale veiligheid wordt gemonitord met Welbie. Het doel is een veilige en respectvolle omgeving. De vertrouwenspersoon staat klaar voor extra ondersteuning.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Optimist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

obs De Optimist gebruikt Welbie om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Optimist?

obs De Optimist gebruikt de gedragsverwachtingen van Leskracht voor sociaal-emotioneel leren.