Gabriëlschool Harnaschpolder in Delft - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Gabriëlschool Harnaschpolder is 27,76 , met een spreiding van 6,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,55% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (96,37%) is dit iets lager, maar nog steeds sterk. De school zet extra in op basisvaardigheden via gerichte interventies, zoals beschreven in het schoolplan.
Fundamenteel niveau
Score: 93.5483%
Streefniveau
56,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 48,6% voor deze school, maar iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,51%). De focus op maatwerk in het onderwijsbeleid draagt bij aan deze prestatie.
Streefniveau
Score: 56.9892%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een breed aanbod: 25% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t- of hoger advies (20% vmbo-(g)t, 5% vmbo-(g)t/havo). Het aandeel havo/vwo- en vwo-adviezen (30% gezamenlijk) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (27,54%). Opvallend is het hogere percentage praktijkgerichte adviezen (10% vmbo-b) vergeleken met vergelijkbare scholen (5,52%), wat past bij de inclusieve visie van de school.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Analyse toont een doorlopende leerlijn: leerlingen in jaarlaag van groep 8 scoren 7% hoger op rekenen/wiskunde dan in groep 7. Dit sluit aan bij de implementatie van digitale adaptieve leermiddelen sinds 2021. De referentieniveaus worden structureel behaald.
Toets | Gabriëlschool Harnaschpolder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
28% van de leerlingen presteert boven het advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde van 25,27%. Het percentage onderadvisering (12%) ligt nagenoeg gelijk aan de vergelijking (11,81%). Deze resultaten sluiten aan bij de door de school genoemde aandacht voor 'doorlopende leerlijnen' en individuele talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Voorwaarde om tot een optimale ontwikkeling te komen is het feit dat een kind “goed in haar/zijn vel zit”. Het bezitten van veel kennis en vaardigheden is niet voldoende om een compleet mens te zijn. Om er zeker van te zijn dat dit belangrijke aspect van de ontwikkeling nadrukkelijk aandacht krijgt, maken we gebruik van een aantal methodes en programma’s en een apart volgsysteem, waarmee we de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart kunnen brengen. LEES MINDER
Netjes, Aardig en Rustig
Samen werken, samen groeien
Respect voor elkaars eigenheid
Wat is de werkwijze van de Gabriëlschool Harnaschpolder voor sociale ontwikkeling?
De Gabriëlschool Harnaschpolder maakt gebruik van het zelf-ontwikkelde programma “NAR” (Netjes, Aardig, Rustig) om kinderen sociale vaardigheden aan te leren. Daarnaast wordt de methode Trefwoord gebruikt. Sociaal-emotionele vorming is verweven door het gehele onderwijs.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Gabriëlschool Harnaschpolder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Gabriëlschool Harnaschpolder gebruikt 'Kijk!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Gabriëlschool Harnaschpolder?
De Gabriëlschool Harnaschpolder gebruikt KiVa en NAR als methoden voor sociaal-emotioneel leren.