Gabriëlschool Harnaschpolder in Delft - Resultaten

Gabriëlschool Harnaschpolder
Kristalweg 107
2614 SH Delft

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.76
Spreiding
6.93

De schoolweging van Gabriëlschool Harnaschpolder is 27,76 , met een spreiding van 6,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,55% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (96,37%) is dit iets lager, maar nog steeds sterk. De school zet extra in op basisvaardigheden via gerichte interventies, zoals beschreven in het schoolplan.

Fundamenteel niveau

Score: 93.5483%

Streefniveau

56,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 48,6% voor deze school, maar iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,51%). De focus op maatwerk in het onderwijsbeleid draagt bij aan deze prestatie.

Streefniveau

Score: 56.9892%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een breed aanbod: 25% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t- of hoger advies (20% vmbo-(g)t, 5% vmbo-(g)t/havo). Het aandeel havo/vwo- en vwo-adviezen (30% gezamenlijk) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (27,54%). Opvallend is het hogere percentage praktijkgerichte adviezen (10% vmbo-b) vergeleken met vergelijkbare scholen (5,52%), wat past bij de inclusieve visie van de school.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Analyse toont een doorlopende leerlijn: leerlingen in jaarlaag van groep 8 scoren 7% hoger op rekenen/wiskunde dan in groep 7. Dit sluit aan bij de implementatie van digitale adaptieve leermiddelen sinds 2021. De referentieniveaus worden structureel behaald.

ToetsGabriëlschool HarnaschpolderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

28% van de leerlingen presteert boven het advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde van 25,27%. Het percentage onderadvisering (12%) ligt nagenoeg gelijk aan de vergelijking (11,81%). Deze resultaten sluiten aan bij de door de school genoemde aandacht voor 'doorlopende leerlijnen' en individuele talentontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Voorwaarde om tot een optimale ontwikkeling te komen is het feit dat een kind “goed in haar/zijn vel zit”. Het bezitten van veel kennis en vaardigheden is niet voldoende om een compleet mens te zijn. Om er zeker van te zijn dat dit belangrijke aspect van de ontwikkeling nadrukkelijk aandacht krijgt, maken we gebruik van een aantal methodes en programma’s en een apart volgsysteem, waarmee we de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart kunnen brengen. LEES MINDER

Netjes, Aardig en Rustig

Samen werken, samen groeien

Respect voor elkaars eigenheid

Wat is de werkwijze van de Gabriëlschool Harnaschpolder voor sociale ontwikkeling?

De Gabriëlschool Harnaschpolder maakt gebruik van het zelf-ontwikkelde programma “NAR” (Netjes, Aardig, Rustig) om kinderen sociale vaardigheden aan te leren. Daarnaast wordt de methode Trefwoord gebruikt. Sociaal-emotionele vorming is verweven door het gehele onderwijs.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Gabriëlschool Harnaschpolder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Gabriëlschool Harnaschpolder gebruikt 'Kijk!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Gabriëlschool Harnaschpolder?

De Gabriëlschool Harnaschpolder gebruikt KiVa en NAR als methoden voor sociaal-emotioneel leren.