Openbare basisschool De Catamaran in Capelle - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Catamaran Capelle aan den IJssel is 32,65 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke benchmark (93,89%) en de inspectienorm (85%) ligt. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Fundamenteel niveau
Score: 95.3333%
Streefniveau
Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt, is 50% (landelijk 50,17%). De inspectienorm voor deze school bedraagt 38,7%, wat ruimschoots wordt overtroffen. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie effectief differentieert.
Streefniveau
Score: 50%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn gericht op theoretische doorstroom: 23,81% havo en 28,57% vmbo-(g)t (vs. 16,07% en 16,45% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (1,01% regio) ontbreekt hier, terwijl het vwo-advies (9,52%) lager blijft dan het landelijk gemiddelde (18,61%). Dit past bij een focus op haalbare doorstroom voor de complexe populatie.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
De verticale analyse toont verbetering in rekenvaardigheden: groep 8 scoort 3,1% hoger dan groep 7. De taalresultaten blijven stabiel, met een LIB-score van 174,53 die goed aansluit bij het Amsterdamse gemiddelde. De school zet in op adaptieve software om deze groei te continueren.
Toets | De Catamaran Capelle aan den IJssel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.53 | 173.65 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zicht op ontwikkeling met behulp van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) \"Horen, zien & leren!\" is ons motto. Onze school werkt bewust met de PDCA-cyclus om ons doelgericht onderwijs goed af te kunnen stemmen op wat een kind, de groep en/of de school nodig heeft. Er wordt planmatig gewerkt met de jaarkalender voor zicht op ontwikkeling (ZOO) met behulp van de cyclus van Plan-Do-Check-Act. De jaarkalender ZOO is onderdeel van de jaarplanning. Er is een kleine PDCA-cyclus op groepsniveau en een grote PDCA-cyclus op schoolniveau. Toelichting: De PDCA-cyclus beginnen we in deze toelichting met de C van Check, omdat de check zorgt voor zicht op de ontwikkeling van dat moment, die essentieel is voor de verdere keuzes met betrekking tot het onderwijs. Uiteindelijk volgen de fasen elkaar steeds cyclisch op. C = CHECK* Hiermee krijgen we zicht op de ontwikkeling door het gebruik van diverse toetsen (signaleren): CITO LIB vanaf groep 3 t/m 8 (2 keer per schooljaar) geeft zicht op de ontwikkeling van een kind op lange termijn. Kinderen worden gevolgd via het leerlingvolgsysteem van CITO LIB voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Er is een begin gemaakt met digitaal toetsen in de bovenbouw. Met directie, IB, ICT en BLICK oriënteren we ons verder op de overgang naar digitaal toetsen; methodetoetsen (na een aantal weken werken aan bepaalde doelen per vak, geeft zicht op resultaten op korte termijn). Hiernaast geven observaties van leerlingen veel informatie: zeker bij de kleuters, die we doelgericht observeren met de \"Doorgaande leerlijnen van het jonge kind\" van ParnasSys. Behalve taal, rekenen en motoriek gaat dit ook over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. In schooljaar 2024-2025 wordt gestart met de nieuwe versie van de \"Doorgaande leerlijnen van het jonge kind\". Hierover heeft scholing plaats gevonden; voor de leerlingen van groep 3 t/m 8 vullen de leerkrachten de observatielijsten in van CITO LIB over de \"Sociaal-emotionele ontwikkeling\" en de \"Executieve functies\". De leerlingen vanaf groep 6 vullen ook de leerlingvragenlijsten in. De leerlingen vanaf groep 6 vullen de vragenlijst \"Sociale veiligheid\" in van Vensters PO; in het najaar wordt door de leerkrachten van groep 1 t/m 6 de \"SIDI\"-vragenlijst ingevuld om te kijken of er mogelijk kinderen zijn die meer uitdaging nodig hebben. A = ACT Leerkrachten verzamelen alle informatie die ze analyseren om te begrijpen wat er nodig is voor de groep/per leerling (signaleren-analyseren-acteren). Analyseren: te voorbereiding op de groepsbespreking wordt alle informatie verzameld en geanalyseerd per vakgebied door de leerkrachten. Zij worden hierbij geholpen door een CITO-analyse tool en de doelenlijsten van de methodetoetsen . Groepsbespreking: de intern begeleider bespreekt samen met de leerkrachten de resultaten en analyses. Hier wordt zowel naar het functioneren van de groep gekeken als naar de individuele ontwikkelingen van de leerlingen. Waar nodig wordt het onderwijs afgestemd op wat een kind en/of groep nodig heeft van de leerkracht(en). Groepsbesprekingsformulier: alles wordt vastgelegd in het groepsbesprekingsformulier, dat ook deels als groepsplan kan worden gebruikt. Onderwijsbehoeften: indien nodig wordt het formulier met de onderwijsbehoeften van de groep / individuele leerling aangepast. Als blijkt dat er in belang van het kind afgeweken moet worden van het reguliere lesprogramma is er overleg met de ouders. Een verlenging van de leertijd kan een optie zijn. Kinderen kunnen in sommige gevallen meer baat hebben bij een eigen leerlijn voor een vak. Er kan ook gekeken worden of een kind juist meer uitdaging nodig heeft en/of baat heeft bij een plek in de Plusklas voor meer/hoogbegaafde leerlingen vanuit het bestuur. Dit betreft leerlingen die op leergebied meer en/of andere uitdaging nodig hebben en begeleid worden in het leren leren. De Plusklassen worden geclusterd georganiseerd op een aantal scholen van BLICK. De dagdelen worden verzorgd door specialisten hoogbegaafdheid. In samenspraak met alle betrokkenen wordt bekeken of een kind terecht kan in een plusklas, waar een beperkt aantal plekken beschikbaar is. Dit schooljaar hebben we weer een Kansklas voor onze school, bedoeld voor leerlingen van groep 7 en 8, waarvan we een praktijkgerichte uitstroom verwachten en wiens kansen liggen in het kennis maken met praktische vaardigheden en beroepen. P = PLAN In het groepsbesprekingsformulier staan de plannen beschreven voor de diverse vakgebieden. Indien nodig worden specifieke afspraken nader vastgelegd in een groepsplan (met minimaal 3 niveaus), individuele handelingsplannen en/of ontwikkelingsperspectieven. Indien nodig is er een gesprek met ouders. D = DO Met de plannen gaan de leerkrachten aan het werk in de groep. Dit kan eventueel samen met (extra) ondersteuning, intern (in de groep en buiten de groep) dan wel extern. Hiervoor wordt schoolbreed een ondersteuningsoverzicht bijgehouden. *C = CHECK Op enig moment worden de methodetoetsen / CITO-LIB-toetsen / resultaten extra ondersteuning weer gemeten en vindt er weer een CHECK plaats. Hierna volgt weer de ACT-fase van analyseren en interpreteren, PLAN-fase van plannen maken en DO-fase van uitvoeren. Zie hierboven. De PDCA-cyclus vindt 2 keer per schooljaar plaats naar aanleiding van de CITO LIB (grotendeels). Tussentijds zijn er 2 momenten van tussenevaluatie (met methodetoetsen en groepsbespreking) om te bekijken of er bijgestuurd moet worden. In totaal zijn er dus 4 belangrijke momenten met de interne begeleiding voor ZOO in een schooljaar. Ouders ontvangen twee keer per schooljaar de CITO-resultaten bij de schriftelijke rapportages in de ontwikkelingsmap (in februari en juni). Er zijn voortgangsgesprekken in november en februari. Als er aanleiding is, wordt er een extra oudergesprek gevoerd om ouders mee te nemen in de ontwikkeling van hun kind. Uiteraard kunnen ouders ook altijd zelf bij de leerkracht(en) terecht voor een gesprek. Met de overdracht naar het volgende schooljaar wordt de cyclus voor de groep weer voortgezet. Dat gebeurt elk jaar weer. Inspanningen van het kind en van velen thuis en op school in de basisschooltijd leiden uiteindelijk tot de uitstroom van het kind aan het eind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs. De kleine PDCA-cyclus vindt plaats op groepsniveau. De grote PDCA-cyclus vindt plaats op schoolniveau, waarbij het proces wordt beschreven in de trendanalyses van de school naar aanleiding van de midden- en eindtoetsen van CITO-LIB schoolbreed in relatie tot de schoolbrede ambities. in schooljaar 2024-2025 worden beide cyclussen met bijbehorende formats geëvalueerd en geborgd om tot een efficiëntere en zinvollere inrichting te komen van Zicht Op Ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 5,56% tegenover 11,81% landelijk. Maar liefst 44,44% van de leerlingen presteert boven het advies (vs. 25,27% landelijk), wat duidt op een optimale aansluiting tussen basisschooladvies en voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een openbare school. Wij ontvangen elke dag een grote diversiteit aan kinderen en ouders in de school. Hierin zijn we een prachtige afspiegeling van de wijk Schollevaar om ons heen. De wereld buiten de school is vergelijkbaar met de wereld binnen de school. Hierdoor zijn we een goede oefenplaats voor onze kinderen. Dit is heel waardevol voor hun brede ontwikkeling en vaardigheden. Een goede omgang met elkaar, met respect voor de ander, is de basis. Het is belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt. Dit is dan ook het eerste waar aan gewerkt wordt in de school en dat doen we met elkaar. Dit is nodig om kinderen vanuit spelen tot leren te laten komen. Structuur en rust in de school helpen hierbij, samen met de vriendelijke en open uitstraling van de school. Kinderen en ouders weten hierdoor wat ze van ons mogen verwachten en wij an hen. Dit versterkt het gevoel van veiligheid, gezamenlijkheid en uiteindelijk geeft het vertrouwen, dat uitgroeit tot zelfvertrouwen. Elk kind wordt gehoord en gezien. Problemen worden met elkaar opgelost door er met elkaar over te praten. Hier wordt door elk teamlid, in de klas en daar buiten, veel tijd in geïnvesteerd. Kinderen weten dat ze bij de leerkracht terecht kunnen, maar ook bij mensen buiten de groep, zoals de interne begeleiding en de directie. Ze kennen ook de vertrouwenspersoon en de anti-pestcoördinator. Eventueel kunnen ze bij de leerlingenraad terecht. Er zijn ook gesprekjes mogelijk met onze begeleidster vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en we maken gebruik van de "Ik ben wijs"-brievenbus, waar kinderen een hulpvraag in kunnen posten. LEES MINDER
Veiligheid
(Zelf)vertrouwen
Samen
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Catamaran voor sociale ontwikkeling?
De sociale opbrengsten worden op Openbare basisschool De Catamaran verzameld via observaties bij de kleuters, observatielijsten en leerlingvragenlijsten van CITO LIB voor groep 3 t/m 8, en de vragenlijst 'Sociale veiligheid' van Vensters PO voor groep 6 t/m 8. De resultaten worden besproken tijdens groepsbesprekingen en er kan een plan van aanpak worden gemaakt. De school is extra alert op de sociale ontwikkeling van kinderen na de periode met Corona. Preventief worden 'Rots & watertrainingen' gegeven en er is 'Tekentherapie' beschikbaar. Het thema 'Burgerschap' is uitgewerkt in een BLICK-poster en een BLICK-leerlingenraad.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Catamaran om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool De Catamaran gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Doorgaande leerlijnen voor het jonge kind (groep 1-2), vragenlijst 'Sociale veiligheid' Vensters PO (groep 6-8) en CITO LIB EF en SEO (groep 3-8) en leerlingen 6-8.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Catamaran?
Openbare basisschool De Catamaran gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Kinderen en… hun morele talenten en Rots & Watertrainingen (groep 2-8).