Kindcentrum De Triangel in Capelle - Resultaten

Kindcentrum De Triangel
Bongerd 4
2906 VK Capelle

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
26.98
Spreiding
6.59

De schoolweging van De Triangel Capelle is 26,98 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,24% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school duidelijk boven de inspectienorm (85%). Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,45%), toont het een stevige basiskwaliteit.

Fundamenteel niveau

Score: 92.2374%

Streefniveau

57,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 50,1% ligt. Dit ondanks een achterstand ten opzichte van het vergelijkingsgemiddelde (61,13%). De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan lijkt hier zijn vruchten af te werpen.

Streefniveau

Score: 57.9908%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 24% vwo en 12% havo/vwo-advies, tegenover respectievelijk 18,61% en 10,93% regionaal. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0,12% vs. 1,01% regionaal). Dit past bij een leerlingenpopulatie met relatief gunstige onderwijsuitgangspunten.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Vergelijkende analyses tonen dat groep 8-leerlingen 2,8% hoger scoren op taalvaardigheid dan het landelijk gemiddelde. Dit sluit aan bij de intensieve leesbevordering en het gebruik van digitale leermiddelen zoals vermeld in het schoolplan 2024.

ToetsDe Triangel CapelleGemeente AmsterdamNederland
LIB175.55173.65175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het meten van de kwaliteit van ons onderwijs maken wij gebruik van de cyclus plan-do-check-act. Twee keer per schooljaar worden er in de groepen 3-8 methode-onafhankelijke toetsen afgenomen.De toetsen geven ons een beeld waar de leerlingen staan in hun ontwikkeling. De toetsen worden in de groep afgenomen en door de leerkrachten nagekeken. Daarna maken de leerkrachten een analyse van de resultaten. Deze analyse wordt gebruikt bij de lessen die gegeven worden. De leerkrachten en de intern begeleider bespreken samen de analyse. Dan wordt een plan gemaakt voor de komende periode voor de groep, per vak. Zo kunnen leerkrachten goed aansluiten bij wat de kinderen nodig hebben. En doelgericht werken en een goede keuze maken in de leerstof. De resultaten van de toetsen kunnen ouders terugvinden in het ouderportaal en op de rapporten van de kinderen. De toetsen worden gebruikt om zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat de kinderen nodig hebben, als hulpmiddel voor de leerkrachten. Ook worden ze gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en extra hulp te bieden als dat nodig is. We vinden het belangrijk om te kijken naar wat een kind kan en wat het nodig heeft! Rapporten Twee keer per schooljaar krijgen de kinderen een rapport mee. Het eerste rapport is net voor de voorjaarsvakantie, het tweede rapport in de laatste week van het schooljaar. Kinderen die gedurende het schooljaar 4 jaar worden, krijgen een rapport als er voldoende gegevens zijn verzameld door de leerkrachten. Nadat de kinderen hun rapport mee naar huis hebben gekregen, is het mogelijk om met de leerkracht in gesprek te gaan over de ontwikkeling en de resultaten. Zorgteam Op de Triangel is een zorgteam, bestaande uit de Intern Begeleider en de directeur. Het zorgteam bespreekt groepsprocessen en als het nodig is wordt er over individuele kinderen besproken. Wij hanteren op school de principes van het Handelingsgericht Werken. Dit houdt in dat we uitgaan van de mogelijkheden van de kinderen en dat we hen leren deze effectief in te zetten voor hun ontwikkeling. Onderwijs resultaten Wij volgen de ontwikkeling van de kinderen nauwkeurig. Wij doen dat door gebruik te maken van: Kleuter in Beeld van Cito methode-gebonden toetsen observaties Als ouders kunt u de resultaten en gegevens van uw kind volgen via het ouderportaal van ParnasSys. U ontvangt hiervoor inloggegevens. Passend onderwijs Passend onderwijs betekent dat ieder kind het onderwijs en de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. De onderwijsbehoefte van de leerling staat centraal. Dit betekent het volgende: Scholen in de regio gaan samenwerken om alle leerlingen de beste onderwijsplek te bieden. Op school wordt bekeken wat elke leerling wel kan, het liefst in het reguliere onderwijs. Het speciaal basisonderwijs blijft bestaan voor leerlingen die het echt nodig hebben. We proberen om alle kinderen te bieden wat zij nodig hebben. Soms lukt dat niet op onze eigen school en is er meer nodig. Dan gaan we samen met de ouders op zoek naar een passende plek voor dit kind. Zorgplicht Met de invoering van Passend Onderwijs krijgen scholen en/of schoolbesturen een zorgplicht. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft, ouders dienen de grondslag van onze school te respecteren. Uitgangspunt hierbij is dat ouders zelf geen ingewikkelde indicatieprocedure moeten doorlopen. Heeft u in De Triangel de school gevonden die voldoet aan uw wensen, dan meldt u uw kind aan, zo mogelijk minimaal 10 weken voor de instroomdatum, door het inschrijfformulier in te vullen. Bij een verhuizing doet u dit bij voorkeur 10 weken voordat uw kind bij ons op school begint. Een aanmelding kan vanaf dat uw kind 3 jaar is. Als u kind nog geen 3 jaar is bij de aanmelding, dan spreken we wettelijk gezien van een voor-aanmelding. Als u denkt dat uw kind extra hulp nodig heeft, is het belangrijk dat u dit bij de aanmelding doorgeeft. Hierbij kunt u ook denken aan informatie en adviezen die u voor uw kind heeft gekregen bij het consultatiebureau, de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Wij kunnen dan onderzoeken welke ondersteuning en begeleiding uw kind nodig heeft. Binnen zes weken na de aanmelding doen wij u een passend aanbod voor uw kind, binnen de mogelijkheden die wij als school kunnen bieden. Als blijkt dat we uw kind niet voldoende de ondersteuning kunnen bieden die uw kind nodig heeft, dan zullen wij proberen binnen deze zes weken een passende plek te vinden. Dit kan op een andere school in de regio zijn (regulier of speciaal onderwijs) bij voorkeur binnen het eigen samenwerkingsverband. We hebben de mogelijkheid om deze termijn een keer met vier weken te verlengen. Uw kind blijft ingeschreven op onze school totdat er een passende en geschikte plek is gevonden. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Capelle aan den IJssel is het centrale punt waar (aanstaande) ouders, verzorgers en jeugd terecht kunnen met alle vragen over opgroeien en opvoeden. Bij het CJG werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, gezinscoaches, pedagogen, schoolmaatschappelijk werkers en andere deskundigen om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien mogelijk te maken. Zij werken wijkgericht in teams, zodat zij Capelse jeugd en gezinnen zo goed mogelijk kunnen helpen. Het CJG heeft een uitgebreid trainingsaanbod voor ouders en kinderen, bijvoorbeeld over opvoeden en weerbaarheid. Op de website kunt u allerlei informatie, nieuwsberichten en online folders vinden. Aan onze school zijn een jeugdverpleegkundige en een schoolcontactpersoon vanuit het CJG verbonden. School Ondersteunings Team (SOT) Wanneer er zorgen zijn over een kind, kunnen ouders worden uitgenodigd voor een overleg met het SOT. Dit SOT bestaat uit de leerkracht van het kind, de Intern Begeleider, de Begeleider Passend onderwijs of een orhopedagoog van het SamenWerkingsVerband. Evt kan de schoolcontactpersoon vanuit het CJG ook aansluiten. In dit overleg willen we de onderwijsbehoeften van de kinderen en de belemmerende en stimulerende factoren in beeld brengen, zodat het kind zich beter gaat voelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven advies presteert, dubbel zo hoog als landelijk (25,27%). Slechts 5,56% zit onder advies, tegen 11,81% nationaal. Dit weerspiegelt de nauwgezette advisering en doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn tevreden als het kind de school verlaat met een gezonde persoonlijke ontwikkeling, de nodige kennis en passende vaardigheden en een stevige basis voor het vervolgonderwijs. We gebruiken in alle groepen dezelfde basisregels. Dit zijn de uitgangspunten van de Kanjertraining, die in alle groepen gebruikt wordt. We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee LEES MINDER

Ruimte voor eigenheid

Zicht op jezelf

Rekening houden met de ander

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Triangel voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Kindcentrum De Triangel zijn Liefde, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid. Deze waarden zijn belangrijk voor de school en worden nagestreefd. De school wil vanuit liefde en vertrouwen met elkaar omgaan en verantwoordelijkheid nemen. Dit wordt de kinderen geleerd en getoond. Kindcentrum De Triangel maakt gebruik van de Kanjertraining, zodat er een doorgaande lijn is in de hele school en de kinderen vanaf het begin leren hoe ze met elkaar omgaan. Ze leren voor zichzelf op te komen op een goede manier en rekening te houden met anderen.

Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum De Triangel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Triangel gebruikt Kanvas en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Triangel?

Kindcentrum De Triangel gebruikt Kanjertrainingen en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.