De Stapsteen in Bleskensgraaf - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Stapsteen Bleskensgraaf ca is 32,25 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.10% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Fundamenteel niveau
Score: 98.0952%
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 58.10%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit illustreert dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger taal- en rekenniveau bereikt dan basisverwachtingen.
Streefniveau
Score: 58.0952%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op theoretische routes: 30% vmbo-(g)t en 30% vwo (tegenover 16.45% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, terwijl dit regionaal 1.01% is. De combinatie van 10% havo en 10% vmbo-(g)t/havo toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont stabiliteit: groep 8 behoudt de IEP-score (±1% verschil t.o.v. groep 7). De focus op gepersonaliseerd leren via Snappet draagt mogelijk bij aan deze consistentie, ondanks wisselende leerlingenaantallen.
Toets | De Stapsteen Bleskensgraaf ca | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen naast de toetsen die de methodes maken. Hiermee houdt onze school in de gaten of de individuele resultaten van de kinderen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Wij werken met het leerlingvolgsysteem van IEP; zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 6.25% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 18.75% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert zorgvuldige advisering en mogelijk doorlopende ontwikkeling in het VO, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op onze school werken we met positief gedragsmanagement. (PBS - positive behaviour support) Wij zijn een ‘gezonde school’, in de breedste zin van het woord. Kinderen leren dat gezondheid niet alleen over voeding en bewegen gaat (fysiek), maar ook over goed voor jezelf zorgen (mentaal) en voor een ander (sociaal). Naast een stevige basis op cognitief gebied, is een stevige basis op sociaal-emotioneel gebied minstens zo belangrijk. Wij zijn gecertificeerd als GEZONDE SCHOOL. Zie voor meer informatie onze website en de website van www.gezondeschool.nl/primaironderwijs LEES MINDER
Vignet gezonde school
Positief Gedrags Management
Veilig en positieve omgeving
Wat is de werkwijze van De Stapsteen voor sociale ontwikkeling?
De Stapsteen hanteert Positief Gedrags Management (PGM). Het team bepaalt basiswaarden en vertaalt deze naar concreet gedrag. De gedragsverwachtingen worden benoemd en visueel gemaakt op en rond de school. Door gewenst gedrag te belonen, worden leerlingen gestimuleerd dit gedrag vaker te laten zien. Registratie van gedragsincidenten geeft inzicht in waar, wanneer, hoe laat en met wie gedragsincidenten plaatsvinden.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Stapsteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Stapsteen gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Stapsteen?
De Stapsteen gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Positief Gedrags Management voor sociaal-emotioneel leren.