Daltonschool De Parel - school met de Bijbel in Assen

Het team van Daltonschool De Parel - school met de Bijbel in Assen

Current section: team
Aletta Jacobsweg 78
9408 Assen

Zie hier hoe het team van Daltonschool De Parel - school met de Bijbel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool De Parel - school met de Bijbel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonschool De Parel - school met de Bijbel bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool De Parel - school met de Bijbel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonschool De Parel - school met de Bijbel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool De Parel - school met de Bijbel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (23.1%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonschool De Parel - school met de Bijbel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool De Parel - school met de Bijbel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Onze Aanpak van Personeelsvervanging op Daltonschool De Parel

Op Daltonschool De Parel zorgen we ervoor dat het onderwijs voor onze 169 leerlingen altijd doorgaat, ook bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Of het nu gaat om gepland verlof of onvoorziene ziekte, wij zetten ons volledig in om de continuïteit van de lessen te garanderen. Onze prioriteit is om vervanging zoveel mogelijk intern te regelen. Hierdoor kunnen leerlingen rekenen op een bekend gezicht en een vertrouwde leerkracht die de lessen overneemt. Dit draagt bij aan een stabiele leeromgeving en minimaliseert de impact van personeelswisselingen op de dagelijkse routine. Indien interne vervanging niet mogelijk is, maken we gebruik van een professionele vervangingspool via NoorderBasis. Dit netwerk stelt ons in staat om snel gekwalificeerde leerkrachten in te zetten, zodat uw kind ononderbroken onderwijs kan ontvangen. Het is ons doel om te allen tijde te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. In uitzonderlijke situaties waarin ondanks alle inspanningen toch opvang nodig is voor individuele leerlingen omdat thuis of bij familie geen opvang mogelijk is, bieden we ondersteuning. We streven ernaar om flexibele oplossingen te bieden die passen bij de behoeften van onze leerlingen en hun gezinnen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Parel is een Daltonschool. Het Daltononderwijs is in de 20e eeuw ontwikkeld door pedagoge Helen Parkhurst in het Amerikaanse stadje Dalton. Zij gaf les aan één klas met kinderen van verschillende leeftijden en achtergronden en ontwikkelde zo haar eigen aanpak. Eigen verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie staan hierin centraal.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Nederlandse Taal
13.6%
Lezen
13.6%
Zintuiglijk Lichamelijk onderwijs
12.5%
Bevorderen taalgebruik
12.5%
Spel en Beweging
12.5%
Rekenen en Wiskunde
10.5%
Bijbelonderwijs
9.4%
Wereldoriëntatie kennisgebieden
4.2%
Muziek
4.2%
Bevorderen sociale redzaamheid/verkeer
2.4%
Bevorderen gezond gedrag
2.4%
Engels
2.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
20.7%
Taal
19.6%
Overig
17.4%
Lezen
13.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.4%
Wereldoriëntatie
7.4%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Levensbeschouwing
4.9%
Engelse taal
2.3%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Daltonschool De Parel

5

Academische Vaardigheden: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist
Leescoördinator

Toelichting van de school:

Op Daltonschool De Parel geloven we in het bieden van toegankelijke, aanvullende ondersteuning tijdens schooltijd. Onze interne begeleider is tweeënhalve dag per week beschikbaar om leerlingen en leerkrachten te assisteren. Daarnaast ontvangen leerlingen gerichte hulp van een logopedist (één ochtend per week) en een dyslexiespecialist (twee ochtenden per week). Onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid is één ochtend per week aanwezig om deze leerlingen te begeleiden. Tot slot inspireert en adviseert onze leescoördinator het team, wat bijdraagt aan een continue verbetering van leesonderwijs voor alle leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

De Kanjercoördinator speelt een centrale rol bij het bevorderen van een positief sociaal klimaat en kan door leerkrachten worden ingeschakeld bij vragen over de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Zij coördineert de voortgang en stimuleert het team. Onze intern begeleider biedt ondersteuning aan leerkrachten, ouders en leerlingen bij diverse onderwijsbehoeften, met een focus op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De specialist voor meer- en hoogbegaafdheid richt zich op leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van studievaardigheden en executieve functies. Deze specialisten werken nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

1

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Bij specifieke vragen over gedrag, werkhouding of de aanpak van schooltaken, kan Daltonschool De Parel een orthopedagoog inschakelen. Deze deskundige is onderdeel van onze overkoepelende organisatie, NoorderBasis. De orthopedagoog biedt gespecialiseerde begeleiding en advies om leerlingen te helpen hun leerproces te optimaliseren en eventuele uitdagingen op het gebied van gedrag en studiehouding te overwinnen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we een breed scala aan expertise kunnen inzetten om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden.

1

Fysieke en Motorische Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Daltonschool De Parel faciliteert fysiotherapeutische ondersteuning en Psychomotorische Therapie (PMT) tijdens schooluren. Onze externe specialisten maken hiervoor gebruik van het speellokaal. Deze mogelijkheid stelt ons in staat om leerlingen met fysieke of motorische uitdagingen laagdrempelige hulp te bieden, zodat zij zich ook op dit vlak optimaal kunnen ontwikkelen. Door deze voorziening te integreren in het schoolaanbod, ondersteunen we het algehele welzijn en de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten voor medische zorg en persoonlijke verzorging direct aan de school verbonden. We verwijzen in dergelijke gevallen naar passende externe hulpverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Daltonschool De Parel

Onze Visie op Passend Onderwijs en Begeleiding

Op Daltonschool De Parel streven we ernaar om elk kind de best mogelijke begeleiding te bieden. Ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) schetst een gedetailleerd beeld van onze mogelijkheden, ambities en de wijze waarop wij passend onderwijs realiseren voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Hierin leest u over onze basiskwaliteit en de basisondersteuning die we bieden, evenals onze capaciteiten voor leerlingen met bijzondere leer- en ontwikkelingsvragen. Als onderdeel van het samenwerkingsverband Noorderbasis voldoen al onze scholen aan de afgesproken basisondersteuning. Deze ondersteuning omvat tevens de begeleiding van leerlingen met dyslexie, dyscalculie en meer- en hoogbegaafdheid. Binnen deze basisondersteuning vallen ook de preventieve en incidentele zorg. Preventieve zorg richt zich op het vroegtijdig signaleren en aanpakken van mogelijke leer- of gedragsproblemen door middel van toetsen, vragenlijsten en gesprekken. Incidentele zorg bieden we aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben die verder gaat dan de basisondersteuning. Dit kan tijdelijke hulp zijn van een leerkracht of onderwijsassistent op specifieke gebieden, zoals rekenen, lezen of sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij geloven in een gepersonaliseerde aanpak voor hoogbegaafde leerlingen, zowel pedagogisch als didactisch. Elk kind heeft recht op onderwijs op maat, ook als dit betekent dat het onderwijs afwijkt van de standaard. Ons beleid voor hoogbegaafdheid is vastgelegd in een aparte notitie. Hoogbegaafde kinderen kunnen één dag per week deelnemen aan de Plusklas Noorderbasis. De Parel ontwikkelt continu de zorgstructuur om de ondersteuning te optimaliseren. We streven ernaar dat elk kind een passende plek vindt op onze school. Om te bepalen of onze school de juiste omgeving biedt, volgen we de ondersteuningsroute van Noorderbasis. Via Noorderbasis hebben we toegang tot een bovenschools Onderwijs Ondersteunings Team met onder andere orthopedagogen, ambulant begeleiders en een psycholoog. Bij specifieke vragen schakelen we hen in via de intern begeleider. Een Regievoerder Zorgplicht binnen het bestuur van Noorderbasis kan worden ingeschakeld bij complexe zorgvragen. De middelen van het samenwerkingsverband worden effectief ingezet voor extra ondersteuning, zoals extra handen in de klas en individuele begeleidingsmomenten. Bij elk verzoek beoordelen we zorgvuldig of de benodigde ondersteuning past bij de kerntaak en capaciteiten van onze school, rekening houdend met de specifieke groep en de leerkracht. Indien dit van toepassing is op uw kind, gaan we graag met u in gesprek. Toekomstige ontwikkelingen in onze ondersteuningsaanpak: - Een verder uitgewerkt, schoolbreed aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. - Nog betere aansluiting op de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. - Vakspecifieke ondersteuningsniveaus met een passend aanbod. - Actieve betrokkenheid van ouders bij het ondersteuningsproces. - Integratie van de inbreng van leerlingen bij het bepalen van hun onderwijsbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Parel Assen

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan voor 2025-2026?

Op Daltonschool De Parel hanteren we een ambitieus jaarplan, met concrete doelen voor het schooljaar 2025-2026. Onze focus ligt op het versterken van onze christelijke identiteit, die zowel binnen als buiten de school zichtbaar en voelbaar is. We betrekken hierbij actief ouders en alle betrokkenen. Als team omarmen we een cultuur van continue verbetering en onderzoek met Groeikracht. Dit betekent dat we leren starten vanuit onze eigen praktijk en ambitie, en hoe we kennis uit onderzoek effectief kunnen toepassen in ons dagelijks werk. Lezen krijgt een centrale en prominente plaats in ons onderwijs. We zetten ons volledig in voor het creëren van een stimulerend leesklimaat voor al onze leerlingen. Binnen het Daltononderwijs krijgt keuzewerk een structurele en vaste plek in ons lesprogramma. Dit bevordert zelfstandigheid en eigenaarschap. Voor onze leerlingen die uitzonderlijk talent hebben, werken we schoolbreed met een uniforme aanpak van 'levelwerk'. Leerlingen spelen hierbij een actieve rol en dragen zelf verantwoordelijkheid voor hun leerproces.

Hoe realiseren wij onze schoolse doelen?

We implementeren onze doelen via een gedetailleerd jaarplan, waarin specifieke acties zijn vastgelegd. Dit plan wordt gedurende het jaar geëvalueerd en bijgestuurd. De voortgang van onze doelen monitoren we wekelijks via het verbeterbord, gekoppeld aan gestructureerde bordsessies. Dit zorgt voor een proactieve aanpak en snelle feedback. Daarnaast zijn er teamvergaderingen en studiedagen gereserveerd voor diepgaandere besprekingen en professionele ontwikkeling. Hierdoor blijven we ons onderwijs continu verbeteren en innoveren.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen op Daltonschool De Parel

Toelichting van de school

Op Daltonschool De Parel volgen we de ontwikkeling van jonge kinderen nauwgezet. We richten ons op taal, rekenen, motoriek en spel, met behulp van het leerlingvolgsysteem 'Leerlijnen jonge kind' in ParnasSys. Deze aanpak stimuleert de brede ontwikkeling van elk kind. Voor de sociaal-emotionele groei zetten we de effectieve Kanjertraining in. Hiermee bouwen we aan zelfvertrouwen en positieve sociale vaardigheden. Momenteel werkt onze school niet met gestructureerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). We ontvangen echter essentiële informatie van de kinderopvang en peuterspeelzalen voor een naadloze overdracht. Bij specifieke aandachtspunten tijdens de aanmelding, nemen we proactief contact op met de voorschoolse opvang.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt Daltonschool De Parel voor jonge kinderen?

Daltonschool De Parel biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit omvat gerichte aandacht voor taal- en rekenontwikkeling, fijne en grove motoriek, en spelenderwijs leren. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Leerlijnen jonge kind' om de voortgang te monitoren en de ontwikkeling optimaal te stimuleren. Daarnaast versterken we de sociaal-emotionele vaardigheden met de Kanjertraining.

Daltonschool De Parel biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit omvat gerichte aandacht voor taal- en rekenontwikkeling, fijne en grove motoriek, en spelenderwijs leren. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Leerlijnen jonge kind' om de voortgang te monitoren en de ontwikkeling optimaal te stimuleren. Daarnaast versterken we de sociaal-emotionele vaardigheden met de Kanjertraining.

Kinderopvang

Met welke partners werkt Daltonschool De Parel samen voor het jonge kind programma?

Daltonschool De Parel werkt nauw samen met externe partners om een optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is Kinderopvang De Kabouters. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang van de voorschoolse opvang naar onze basisschool. Door informatie uit te wisselen, kunnen we de behoeften van elk kind beter begrijpen en erop inspelen.

Daltonschool De Parel werkt nauw samen met externe partners om een optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is Kinderopvang De Kabouters. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang van de voorschoolse opvang naar onze basisschool. Door informatie uit te wisselen, kunnen we de behoeften van elk kind beter begrijpen en erop inspelen.

Team | Daltonschool De Parel - school met de Bijbel in Assen | [2025] Schoolregister