
De resultaten van Daltonschool De Parel - school met de Bijbel in Assen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool De Parel - school met de Bijbel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Daltonschool De Parel - school met de Bijbel bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonschool De Parel - school met de Bijbel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op Daltonschool De Parel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Daltonschool De Parel
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en markeert een ambitieus leerdoel voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, dient als maatstaf voor de schoolprestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool De Parel - school met de Bijbel?
Op Daltonschool De Parel ontvangen leerlingen in groep 7 een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt zorgvuldig opgesteld door een team van ervaren leerkrachten uit groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Bij het bepalen van het advies kijken we naar diverse factoren, waaronder resultaten van toetsen, observaties in de klas, de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind, de werk- en taakhouding en de unieke eigenschappen en talenten van uw kind. Er is een persoonlijk gesprek met het kind en de ouders om dit advies toe te lichten. Midden in groep 8 wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Indien dit advies afwijkt van het voorlopige advies, plannen we een extra gesprek in. Indien er geen wijzigingen zijn, is een gesprek doorgaans niet nodig. Na het definitieve schooladvies doen de leerlingen in het voorjaar een doorstroomtoets. Deze toets geeft een onafhankelijke toetsing van het schooladvies. Vaak komen de adviezen overeen. Mocht de doorstroomtoets een hoger advies geven, dan bespreken we dit met u om een mogelijke aanpassing van het schooladvies te overwegen. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het aanmelden bij een middelbare school. De school biedt ondersteuning bij het maken van keuzes en geeft graag advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een school voor christenen, iedereen voelt zich hier veilig en is competent. Middels notities onderwijsbehoeften zorgen we dat voor elk kind bevorderende en belemmerende factoren zijn omschreven. Deze factoren resulteren in onderwijsbehoeften. Zo weten leerkrachten welke specifieke onderwijs of begeleidingsbehoefte elk kind heeft. De bevorderende (of positieve) factoren kunnen zijn: op het gebied van leren; op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en/of gedrag;de thuissituatie en overige factoren De belemmerende factoren kunnen zijn: op het gebied van leren; op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en/of gedrag; de thuissituatie en overige factoren: De onderwijsbehoeften geven aan wat het kind op school nodig heeft: bepaalde leerstof, aangepaste instructie, specifiek gedrag of handelen van de leerkracht en klasgenoten die helpen.
veiligheid
competent
zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
We werken op De Parel met de Kanjertraining en het volgsysteem wat erbij hoort. Kanjertraining De Parel is een Kanjerschool en werkt in alle groepen met Kanjertrainingen. Voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect.Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) Een belangrijk product dat het kenniscentrum van de Kanjertraining heeft ontwikkeld is het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem bestaat onder andere uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en een breed scala aan pedagogische adviezen. De leerlingvragenlijst is goedgekeurd door de COTAN en kan door scholen eveneens gebruikt worden om de sociale opbrengsten aan de onderwijsinspectie te verantwoorden. Kindgesprekken Er worden kindgesprekken gevoerd door alle leerkrachten op bepaalde momenten in het schooljaar. Kind-gesprekken zijn belangrijk om het onderwijs op een juist niveau af te kunnen stemmen op de individuele leerling. Leerlingen worden op deze manier betrokken bij en mede-eigenaar van hun eigen leerproces. De leerlingen worden geprikkeld om over hun eigen leerproces na te denken en eigen doelstellingen te formuleren. Kindgesprekken zijn tegelijkertijd evaluatie- en reflectiemomenten voor de leerlingen en de leerkracht en horen daarom thuis op een Daltonschool.De eerste ronde wordt gehouden tussen de herfst en kerstvakantie. Het startpunt voor de gesprekken is de vragenlijst van Kanjertraining die de leerkracht en vanaf groep 5 ook door de leerlingen is ingevuld. Deze vragenlijsten brengen het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen in kaart. De tweede ronde kind-gesprekken wordt gehouden in de maanden maart en april. Het uitgangspunt voor deze gesprekken zijn de leerresultaten van de eerste rapportperiode. Daarnaast mogen de leerlingen ook hun eigen onderwerpen aandragen voor een gesprek. Als het nodig is zal de leerkracht ook buiten deze vaste momenten een gesprek aangaan met hun leerlingen. In alle groepen wordt bij de start van het schooljaar leerkracht-leerling-oudergesprekken gevoerd. Dit gesprek wordt ter kennismaking op deze manier ingevuld en dient tevens om afspraken af te stemmen.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Kanvas
- Verslag Kindgesprekken
- Notities onderwijsbehoeften
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?
Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjer trainingen
Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in Daltonschool De Parel
Ontdek het officiële inspectierapport van Daltonschool De Parel, een toonaangevende school met de Bijbel in Assen. Dit rapport biedt een gedetailleerd overzicht van de onderwijskwaliteit, de pedagogische aanpak en de resultaten van onze leerlingen. Als basisschool hechten wij veel waarde aan transparantie en delen we graag de bevindingen van de onderwijsinspectie met ouders en belangstellenden.