Roomskatholieke Basisschool St. Willibrordus in Alphen - Resultaten

Roomskatholieke Basisschool St. Willibrordus
Van Gaverenlaan 10 A
5131 CT Alphen

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.33
Spreiding
6.06

De schoolweging van St. Willibrordus Alphen is 27,33 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.04% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96.45%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs op deze school.

Fundamenteel niveau

Score: 97.037%

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 66.17%, ruim boven de signaleringswaarde (50.1%) en het vergelijkingsgemiddelde (61.13%). Dit reflecteert een effectieve focus op verdieping, met name bij rekenen en taalvaardigheid.

Streefniveau

Score: 66.1728%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 34.04% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 25.53% havo. Opvallend is de beperkte doorstroom naar praktijkonderwijs (0%) tegenover 1.01% bij vergelijkbare scholen. De combinatie van vmbo-(g)t (29.79%) en havo/vwo (59.57%) benadrukt de academische ambitie.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Groep 8 leerlingen behalen 2.1% hogere rekenvaardigheidsscores dan groep 7, mogelijk dankzij de geïmplementeerde rekenmethodiek 'Getal en Ruimte Junior'. De verschillen met vergelijkbare scholen in Amsterdam zijn beperkt, wat wijst op effectieve kennisoverdracht.

ToetsSt. Willibrordus AlphenGemeente AmsterdamNederland
LIB178.92175.23180.24

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Willibrordusschool volgen we de leerlingen in groep 1 en 2 door te observeren. Observaties worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem behorende bij Digikeuzebord. Vanaf groep 3 gebruiken we methodetoetsen om in beeld te brengen wat onze leerlingen al kennen of in een periode hebben geleerd. Daarnaast worden vanaf groep 3 twee keer per jaar Cito-toetsen behorende bij ons leerlingvolgsysteem afgenomen om de vorderingen op cognitief gebied gedurende de gehele basisschooltijd te volgen. Analyseren van de resultaten gebeurt op groeps- en leerlingniveau door de leerkrachten samen met de intern begeleider. Analyses worden gebruikt om het onderwijsaanbod aan te passen aan datgene (individuele) leerlingen nodig hebben. Een rapportage op schoolniveau wordt door de intern begeleider en de directie opgesteld. Dit wordt met het team en het bestuur doorgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 6.67% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11.81%). De relatief hoge score 'boven advies' (26.67%) sluit aan bij het beleid om doorstroomgericht te werken, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Op de Willibrordusschool wordt de Kanjertraining ingezet om te werken aan de sociaal- emotionele ontwikkeling (SEO) van de leerlingen. De Kanjertraining richt zich op het stimuleren van sociaal vaardig gedrag, het vergroten van het welbevinden en het voorkomen of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag. De training wordt schoolbreed ingezet in ons onderwijs met structurele klassikale lessen en activiteiten. Om genoemde doelen te bereiken wordt in de training gewerkt aan een viertal zaken. Kennis: kinderen hebben kennis en inzicht in gedrag en de gevolgen hiervan voor de ander. Vaardigheden: kinderen hebben meer sociale vaardigheden en vertonen minder meeloopgedrag. Motivatie: kinderen zijn meer gemotiveerd om zich sociaal te gedragen. Verantwoordelijkheidsbesef: kinderen zijn zich bewust dat je kunt kiezen hoe je je gedraagt en ervaren hierin meer zelfvertrouwen. Aan het begin van het schooljaar wordt de Kanjertraining intensiever ingezet met het oog op groepsvorming. LEES MINDER

Oplossingsgericht

Verantwoordelijk

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Roomskatholieke Basisschool St. Willibrordus voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord met leerling- en leerkrachtlijsten in het programma KanVas aangevuld met een sociogram. De opbrengsten worden besproken door de leerkracht en de intern begeleider. Dit kan leiden tot interventies op groeps- of leerlingniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Roomskatholieke Basisschool St. Willibrordus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Roomskatholieke Basisschool St. Willibrordus gebruikt KanVas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Roomskatholieke Basisschool St. Willibrordus?

Roomskatholieke Basisschool St. Willibrordus gebruikt Kanjer trainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.